Učitelj

Еуојисјоптат 1 редасоока 375

poimova nasleđenih od čovečanstva, koji predstavliaiu socijalno bogatstvo, i da prilagodi vaspitanika soc jalnoj sredini u kojoj će živeti i kojoj će ostaviti u nasleđe produkte svojih stečen h iskustava. Ali, ako je vaspitanje jedan proces prilagođavania, onda se ne sme zaboraviti da individua, pre nego što primeni to veštačko prilagođavanje na socijajni život, primenjuje i jedno mnogo veće i važnije a to ie prirodno prilagođavanje okolini, koja ga opkoljava, te tako ceo proces organske evolucije može se smatrati kao ijedan proces esencijalno vaspitni. Vaspitanje u tom smislu Colazi da bude jedan korel tiv organske evolucije a i sama reč vaspitanje etimološki znači razvijanje, evoluciju, itd. Ali vaspitanje nije razvijanje uopšte već specijalno razvijanje razvijanje koje se vrši pod ufticajem određenih fakata i'naučnaom kulturom, rasvijanje u isto vreme i prirodno i veštačko, koje se požčinje i završava radom рпгоде. =

S pogedom na evolucionizam, pedagogika razlikuje tri socijalna tipa: primitivni tip, privilegisani tip i tip jednakosti.

U primitivnom socijalnom lipu porodica je glavni vaspitni institut u kome običaji i navike formiraju vaspitanje.

U privilegisanom socialnom tipu vaspitava državna škola onako. kako to diktuje interesi same države i vladajuće klase, jer socijalna privilegija stvara vaspitnu privilegiju

Sadašn,i dani izgleda da označuju krai tog privilegisanog tipa, pošto mi istorijski prilazimo tipu jednakosti ljudske, koji hoće političku i ekonomsku jednakost za sve i koji hoće da pruži podjednako i potpuno vaspitanje svima članovima socijalne sredine.

Braničevo.

Олга Полетајева

Радна школа на делу

— Синтева наставе земљописа и јестаственице са ручним радом —

Приступајући раду са децом, ја сам пре свега хтела да задовољим дечије нагоне: нагон разговора или општења, нагон истраживања и посматрања и, најзад, градње и стварања. Ти нагони постоје код све деце или мање нормално развијене деце, само је њихова јачина код разне деце различита. ,

Упознав се са децом и разгледав их пажљиво, ја са задо-

вољством уочих и констатовах сву разноликост испољавања.