Učitelj

Школска администрација 723

се по подне слабо и ради — обично вештине, а то би сеу овом случају могло са успехом извести четвртог и петог часа. У прилог овога говоре не само здравствени него и економски и дидактички захтеви. Наставници би после подне могли да се посвете раду ван школе, своме усавршавању, прибављању наставних средстава и спремању за предавања.

Опште грешке. Наставницима и ученицима у овој години рад је у многоме отежан: због поновне мобилизације у већини школа рад је почет тек у другој половини новембра. Због прошлогодишњих ратова раније пређено наставно градиво у многоме се заборавило те се мора вршити понављање и утврђивање, и све то поред неуредног похађања ђака у школи у многоме отежава рад у овој години. Све ово узимам у обзир при прегледу и оцени рада појединих наставника. При прегледу обратио сам нарочиту пажњу да видим да ли се школски рад изводи по извесном плану, како предају поједине наставне предмете, обрађују ли једновремено све предмете подједнако и у вези, или једнострано и непотпуно, да ли неке предмете занемарују, а обрађивање врше без везе и површно; има ли очигледности, механизма и вербализма; настојава ли се да се стечено знање примењује на живот; да ли је урађено онолико колико треба, сразмерно времену и приликама, или је пређено више или мање; раде ли наставници с вољом или што морају; јесу ли ђачки одговори самостални а знање њихово поуздано, или ученици без помоћи наставникове не могу да одговарају, причају, раде и 1; Д.

При прегледу рада у школи обично сам тражио да прво наставник пита, да видим како пита и како је радио, па сам после сам предузимао да наставник види како треба да ради и на шта поглавиту пажњу да обрати.

После свршеног прегледа — водећи рачуна о наставничкој осетљивости, на згодан начин, водио сам разговор о свему овоме. А на наставничком збору у Обреновцу опширно сам говорио (у опште) о свима недостатцима и махнама, које сам приметио у школском раду.

Никакве примедбе у уписнице школске нисам бележио (изузев два случаја) јер сам хтео да они увиде да им те напомене чиним у намери да им помогнем у раду и олакшам а