Učitelj

610 Учитељ

божанствена тежња. И код нас, после уједињења, настало је , равочарање. И тако је морало да буде. Нашли смо се у једном

колу вековима разбраћена браћа. Браћа Која су се скоро за–

боравила, коју су вештачки одрођавали, калемили на њу вештачки туђе обичаје, туђу културу, туђ менталитет, Браћа која су тако изолирано, одељено живећи вековима прошла кроз неку метаморфозу, аклиматизирала се и добила боју терена на којем их је судбина оставила да вековима живе. Србијанац има своју културу и менталитет, схваћање државе и нације, Војвођанин своју, Хрват своју, Босанац, Црногорац, Словенац, Далматинзц, свако је од њих добио свој тип, обичајима одређен и стврднут. |

Што важи за сељака, индустријалца, политичара и у „опште интелектуалца, важи и за нас учитеље. Састали смо се први пут у чврстој вери и убеђењу да смо сад једно, и, за кратко време наш провинцијализам извирио је из сваког од нас, па смо ми Војвођани хтели да свима накалемимо наш менталитет, Србијанац свој, и тако даље и тако даље, те је место концерта који је журно очекиван, наступила једна хаотична дисонанција у којој сваки инструмент хоће да надларма. другог.

То су оне силне критике о које се батргамо на сваком кораку, то су жучни испади и оптужбе на ово или оно племе, покрајине и личности, којима краја нема. И, то су оне грешке У „провинцијалном“ управљању наше просветне политике, где се заташкавају омашке „својих“, деле разна места, положаји и бенефиције на рачун других, на општу штету, а све сједног уског, провинцијалног и кратковидог гледишта,

Ипак идеја јединства лебди нам пред очима свима, узвишена и света, код велике већине учитељства нашег народа она је укорењена дубоко, и тежећи ка потпуном остварењу тражи пута и начина, тражи методе, којима ће се том остварењу што већма и што пре приближити. Тој идеји хоће ево и ово моје предавање да послужи вољно, искрено и одано.

Темељ нашег јединства лежи на шлу међусобног уповнавања. Догод до њега не дођемо, дотле чврсту зграду народног јединства зидати не можемо.

Ми се не познајемо. Лагали би кад би тврдили противно. Србијански учитељ не познаје Војводину, мање Хрватску 2

| 3 У

о а ~