Učitelj

604 | Учитељ

дарзког дгизуа 1 Ктен ке 5уехе, озшуа десје рођорпvredne klubove kojima je i vođa. Siri znanja o racionalnoj poljoprivredi u ekonomski zaostalim krajevima. Radi i па zdravstvenom prosvećivanju svoga naroda u podružinama Društva za čuvanje narodnog zdravlja i Zdravstvenim zadrugama, osniva društva protiv pijanstva i upotrebe alkoholnih pića. Vođa je Sokola, sekretar, Narodne Odbrane, Odbora društva za zaštitu dece, horovođa pevačkog društva i osnivač diletanskih družina. Opisuje narodni život i Običaje, skuplja narodne reči i umotvorine, napeve i melodije pa ih šalje Srpskoj Akademiji Nauka u Beograd i Jugoslovenskoj Akademiji Znanosti i Umetnosti u Zagreb. Skuplja stare novce i materijal za razne muzejske zbirke. Sabira dobrovoljne priloge za sva moguća društva i ustanove. Učiteljica pak sabira motive i šare iz raznovrsne oblasti ženskog ručnog rada. I ko bi sve izređao one neškolske dužnosti koje učitelj-ca u svom vanškolskom vremenu obavlja. Istina je, Udruženje Jugoslovenskog UJjiteljstva još nije stiglo da pokupi podatke iz cele naše Kraljevine S.H.S. o tome čime se sve bavi narodni učitelj i narodna učiteljica kada zvonce školsko oglasi kraj školskom radu. Kada bi Glavni Odbor UJU raspolagao sa skupljenim maferijalom o učiteljevom vanškolskom radu, onda bi i ovo nizanje drugče izgledalo i bilo potkrepljeno i statističkim podatcima. Ali što nije bilo nadajmo se da će u buduće biti. Kod ovoga socijalnog rada što ga učitelji van šk. vremena obavljaju ima se ovo primetiti. Dok pojedinci imaju i suviše na svojim plećima dotle drugi ili imaju jednu—3(dve dužnosti ili nemaju ni jednu. I ovde kao i u svemu drugom načeio podele rada je blagotvorno. Neka se te razne socijalne dužnosti koje učitelji obavluju podele ·između pojedinaca. Onaj koji ima smisla, volje, ljubavi i.razumevanja za poljoprivredu (gospodarstvo) neka u poljoprivrednom pravcu vpši svoj uticaj, onaj pak koji više voli knjigu neka suvišak svoje snage upotrebi u podizanju literarnog nivo-a svoje okoline, ko je muzikalan neka muzički oplemenjuje svoju sredinu. Ko voli istoriju i geograliju a ume fotografirati neka sa istorisko-geogralskog gledišta prouči i opiše svoje mesto službovanja pa da sa dobivenim