Učitelj

606 Учитељ

pohađajmo predavanja učenih ljudi da nas vreme ne ргеgazi, da zaparloženjem svoga intelekta ne činimo utisak poluintelgenta, onog tipa koji je u selu obeležen nadimkom „uča“, i kojeg ćete ponegda zateći u birtiji pored čaše i izuzetno pored knjige i koji prima plaćene čaše vina ili piva od seljaka. Ne budemo li se sami dizali neće nas niko podići, nikoje društvo ili časopis. Više vredi akademska svedodžba najmanje sposobnog profesora nego li bi vredelo · Pestalocijevo i Spenserovo znanje u našoj državi. I baš zato, što se tako sudi u Kraljevini S.H.S. moramo tražiti obrazovanje na univerzitetu. Bez akademskog obrazovanja nikada se neće učiteljsko pitanje konačno rešiti ni kod nas ni drugde. Sve što se do tada uradi biće krpež i trpež. Bude li narodni ućitelj akademski obrazovan, u društvu će ih svako više poštovati, biće im plate veće i neće se onda polupismeni predsednici i delovođe seoskih opština šcgačiti sa školom. — • |

Dok je narodni učitelj idealisao i radio sve za druge ništa za sebe društveno ekonomski život tekao je svojim tokom i mnogo što šta izmenuo. Dugo vremena narodni učitelj nije mogao da se pomiri s činjenicom da je društvosastavljeno iz klasa i da se pojedine klase koje imaju zajedničku cilj udružuju na klasnoj osnovu i počinju borbu za poboljšanje svoga socialno-ekonomskog položaja protivu nadmoćnosti drugih klasa pa i vladajuće klase. Učitelji su smetnuli s uma da su novac i obrazovanje dva motora koji pokreću sva kretanja u današnjem učiteljstvu svih naroda i svih zemalja, da ko ima novac da taj ima i moć. Da je od samih rasprava i rezolucija slaba korist. Žato se nčifeljska.drušfva moraju uređivafi na drugoj osnovi ne napustivši pri fome, razume se, stručni rad. Jer je učitelj · u ekonomskom pogledu ostavljen sam sebi i izložen pljački trgovcima. špekulantima, i kao {akav, poboljšaće svoje stanje samo (ада ako se udruži na ekonomskoj osnovi. · U tom pogledu mi učitelji imamo još mnogo da radimo i uradimo. Prvo i najbolnije mesto na organizmu učiteljskog staleža je to, što veći deo učiteljstva stoji po strani ulazi u svoju stalešku organizaciju. Druga je nezgoda što