Učitelj

С

Педагошки преглед 561

де у стању да само говори. Такав случај је често и са одраслима приликом учења страног језика. Многима је на име лакше да разумеју значење неких речи но да их изговарају.

И ако дете може у почетку да изговара неке речи, оне код њега немају онај прави одговарајући значај. Гако на пр. „мама“ у почетку означава невољу, као што је раније био плач. | Утврђено је да женска деца почињу раније говорити но мушка. Исто тако деца интелигентних родитеља почињу раније говорити но деца родитеља из нижег сталежа, То је отуда што ови људи не могу да посвете довољно времена својој деци. Тако социолошка беда скоро увек повлачи за собом и психофизичку беду.

Дешава се да дете, кад почне да говори, не напредује стално. То не треба ни мало да брине родитеље, јер то не представља у ствари никакав назадак, јер то дете може да разуме значење много већег броја речи, но оно дете, које је млађе од њега, а које уме да изговори више речи. Могу и птице да науче да говоре, али важно је разумевање.

Те прве речи које дете изговара нису позајмљене, већ су то независне творевине дечијег говора, психолози су се поделили на разне групе. Од тих оригиналних спонтаних творевина у дечијем говору постају занимљиви и врло интересантни примери, које нису психолози објашњавали

___Прве речи дечије су тако рећи унакажене речи одраспих, То је услед разних узрока, како што је на пример слух који је у почетку код детета врло слаб а можда га и нема, тако исто и памћење и др ;

Али лингвистика познаје такве примере унакажавања речи и код одраслих, Т. ј. од кад је постао и почео се развијати први говор код људи. То унакажавање речи код деце најчешће се огледа у мењању реда гласова у једној речи или у избацивању првог дела речи и т. д. Тако на пример деца изговарају на место — купа „пупа“, у место нема „мема“, у место сат — „тас“ и т. д. Дешава се да деца споје две речи у једну. Тако у место мама и тата кажу „мата“. Највише деца унакажују сугласнике. Затим дуге речи се много више унаказе но _ кратке. Морам напоменути и то, да и ако деца у почетку изговарају само речи, да то нису речи већ реченице сведене на