Učitelj

H:gijenska nastava u narodnim školama 719

Pravilno rašćenje i razvijanje zavisi od hranjenja tela; stvari koje stvaraju dobre uslove za hranjenje najvažnije su stvari, koje se moraju naročito istaći u zdravstvenom vaspitanju. Učiteljima su poznate svakodnevne, navike života, koje su potrebne zdravom rašćenju kao zakoni zdravlja, njih treba pokazati deci kao pravila igre i primeniti im u duhu igre — utakmice takođe. |

Svakoga meseca bi trebalo beležiti težinu svakoga učenika u naročite razredne liste za težinu, a da bi se kod dece probudio jači interes za njihovo zdravlje treba ih podeliti u tri grupe: Oni, koji su teži nego što treba da su prema visini dobijuju plavu listu, oni, koji su ispod pravilne težine dobijaju žutu i oni koji pokazuju pravilno uvećavanje 1 tezini dobijaju belu listu. S jedne strane tih lista bila bi stavljena pravilna težina prema detinjoj visini a takođe i njegova sadanja fežina. S naličja bi bila prosta pravila o zdravlju, kojih deca treba da se drže. Ulicaj ovoga je vilo veliki, jer je ležina nešto konkretno što dečji um može lako da shvati. Takve utakmice i zdravstvena nastava moraju ići uvek zajedno kroz ceo školski život. _

Razgledajmo sada kakav je ovaj posao па praksi. Tu moraju, prirodno, biti vage u svima školama, СОЕ се се zabčležiti uvek u početku školske godine težina i visina svakog deteta i posle svakog meseca beležiti promene. Čas merenja je svečan jedna vrsta mesečnog suđenja. Svako dete želi da zadrži isto stanje ili da pokaže napredak. Kad se rezultati saznaju onda učitelj komentariše u razredu: |

„Neka ustanu oni, koji su dobili u težini“.

„Рођго“.

„Dakle, deco, hoćete li da nam kažete kako ste vi to Dpostigli?“ Muoge se ruke dižu gore; svaki je rad da kaže svoje iskustvo. Ništa se ne govori o onima, koji su ispod normalne težine, niti o onima koji su u toku meseca izgubili od svoje Цеље [i ne mora biti dečja krivica. Postoji stalno pohvala 2а опе koji napreduju, ali ni jedna reč osuđivanja i prekora Za Oče koji izostaju. To nije potrebeno. U takvoj školi zdravlje postaje „Stvar“.

Kad dete vidi da je ispod normalne težine, kad ne dobije ni malo u težini u toku meseca ili kad izgubi od svoje težine, ono je vrlo radoznalo da sazna uzrok tome: da li zbog ћгапе, nespavanja, što je pilo čaj ili kalu? Sad je zgodna prilika proši-