Učitelj
О важности васпитања чула 409
у форми пасивне радозналости управља на спољни свет. Чулне дражи, које долазе од незначајних ствари, буде дечју пажњу. Зато у том добу треба да методично управљамо дражима, тако да се код детета пробуђени осећаји развијају на целисходан начин. Тако вежбање чула ствара једну уређену основу, нн којој се образује силна духовна делатност.
(Осим тога васпитање чула омогућава, да се открију и лече недостаци, који у школи остану незапажени. А доцније наступи време, када се ти недостаци обелодане у отвореној и непоправимој неспособности, да се поједина чула употрезе као | помоћна срества живота у спољнем свету (глухоћа, слаб вид).
Васпитање чула је дакле физиолошко васпитање, које усавршава чулне органе и нерве. То васпитање припрема непосредно духовно васпитање.
Али и друга страна васпитања, прилагођавање индивидуе на спољни свет, врши се посредно преко васпитања чула. Помоћу наше методе васпитавамо и припремамо дете за модерног и способног човека. Људи нашег века су пре свега посматрачи спољашњег света, јер они треба да искористе богаство природе у највећој мери.
Уметност наших дана заснива се, као у доба старих Грка, на посматрању истине. Напредак позитивних наука заснива се на посматрању, а сва њихова открића и њихове примене, које су у последњем столећу тако силно променили јаван живот, постигнути су опет на основу посматрања и рада. Стога нове генерације треба да припремимо у том погледу, јер је то у цивилизованом животу постало нужно. Треба ли дело напретка и даље продужити, потребно је омладину спремити и оспособити.
Откриће рентгенових зракова, херценових таласа, радијума, бежичне телеграфије и многих других значајних ствари извр · шено је на основу посматрања и рада. Ни у једном ранијем веку наје људски дух из позитивног испитивања извукао толике добити као у нашем столећу; а оно нам још обећава нову светлост на области спекулативне философије и свих духовних питања. Тако исто и теорије о материјалном свету су одвеле до најинтересантнијих метафизичких схватања. И то све на основу посматрања.
Стога се сме рећи, да васпитање за посматрање води открићима и на духовној области.