Učitelj
Нови покрет у васпитању и настави - 423
НОВИ ПОКРЕТ У ВАСПИТАЊУ И НАСТАВИ. Доц. Др Вацслав Прихода. _
Улппеј-ски систем наставе.
|. Идејна позадина Винетског система.
Модерни живот, који се стално развија у смислу соци-
јализације, централизовања и колективизма, и у коме сваки од нас постаје подређена јединица, изазвао је крајем прошлога столећа индивидуалистичку реакцију, коју је нарочито водило Ниче-ово гесло: „ретејтзсћаћ тасн! сететп“. Интересовање за индивидуалност, за ослобођење појединца из гвозденог друштвеног круга, који се стално све више стеже у диференцијалној великоварошкој цивилизацији, јављало се на свима пољима културног живота. У просвети се индивидуалистичка тенденција испољила код Толстоја и његових следбеника Ошта, ОЊа, Кеу-ове и нашег Улехле. Тежњи за ослобођење јединке, у доба њеног школског васпитања, дошле су у помоћ и нове психолошке студије, које су се почеле бавити истраживањем појединих индивидуа у место испитивањем човека просто као врсте. Соне! Јавно, G. St. Hall, Phorudike, Binet i William Stern crBapajy HHJUHBHдуалну или диференцијалну психологију. Чим се је створила могућност за квантитативно изражавање 'појединих особина и функција, јавиле су се неочекиване варијације међу људима у свима психичким »цртама. Конкретна психологија, која се бави истраживањем дечјих индивидуалности у школи, под школским условима, утврдила је код ученика огромна варирања у интелектуалним и моралним способностима, успеху у појединим предметима и у начину реакције према наставном градиву, истога разреда и исте старсти.
Као практична последица проучавања педагошке психологије појавило се питање: да ли треба учити и васпитавати истим. методом и истим радним темпом сву.децу исте старости, скупљену у једном разреду. Потреба да се настава индивидуализује, била је оправдана, али није било могуће одговорити јој при постојећем разредном систему, по коме
један учитељ ради и са шесдесеторо (па и више) деце. Учи-