Učitelj

884 Учитељ

институција, које треба да служе правој вишој заједници и које су према заједници уопште ниже вредности, а често пута базирају на принципима који су у васпитном погледу без вредности. Социјална Педагогика схвата човека као социјално биће по самој природи његовој и хоће да га хармонијски васпита за ваљаног друштвеног члана, за друштво, које обично базира највише на економском принципу а не на принципу заједнице, те тиме и губи праву васпитну моћ и своју вишу духовну вредност. Као год што је заједница нешто више и вредније од друштва и масе или гомиле, исто тако и личност као члан једне праве заједнице јесте нешто више од обичне социјалне личносши, која се не обазире довољно на интересе и циљеве своје више заједнице, јер се не осећа потпуно њеним чланом или није свесна тога услед непотпуног васпитања.

Човек није јединка сама за себе, нити постоји само у друштву, већ је увек више или мање везан за једну вишу, духовну заједницу, која омогућава његов духовни развој. Потпуно развијање и формирање, васпитање једне јединке није завршено само образовањем и развијањем њеног мишљења, осећања и воље, поред тела, већ тек онда, кад дотична јединка као потпуно развијен и здрав индивидуалитет постане потпуна личност и члан једне више, Праве заједнице (на пр. народне) са развијеним осећањем за заједницу, која циљеве заједнице прима као своје и према њима се управља у свом животу и раду. Васпштавање шаквих савршених, потпуних, правих, самосталних и активних личности помоћу заједнице за заједницу, појављује се као васпитни задатак Педагогике Заједнице. -

Педагогика заједнице разликује се још јаче од Индивидуалне Педагогике, која се често погрешно назива и Гедагогиком „Личносши, при чему је личност индивидуалистички схваћена као самостална, изолована јединка а не као члан друштва. или заједнице, што је са становишта Педагогике Заједнице у основи погрешно. Индивидуална ГПедагогика, каква је у основи Педагогика старе школе, посматра дете и човека више као јединку за себе, без већег обзира на друштво и заједницу, према томе она стоји више на гледишту индивидуализма и егоизма. Потпун и правилан духовни развој једне људске индивидуе могућ је само у правој духовној заједници,