Učitelj

Лаж код деце и њено сузбијање 257

због тога, што не зна и не може да схвати друштвене прилике. Оно види да одрасли лажу и онда његов дух не може да нађе разлога, зашто и оно не би тако исто радило.

Ружна навика, коју многи родитељи и васпитачи имају, да грде децу и да се наљуте на њих, кад учине неку погрешку — јесте најпоузданије средство, којим се деца наводе на лаж. Када дете примети своју погрешку, коју је учинило вољно или невољно, оно одмах предвиђа и сцену, која долази за овим, а то је: љутња, грдња па можда и физичка казна. Кад се дете нађе у таквој ситуацији, код њега се јавља идеја да избегне казну. У његовом, још неразвијеном мозгу, јавља се прво средство, да сакрије своју погрешку. Дете мисли, што често, на жалост, и одрасли мисле: „Ако се не сазна за погрешку, неће ме ни грдити“. Оно почне да одриче и онда, када постоји потпуна вероватноћа, да је учинило погрешку, јер оно не зна за лукавство, а лаж је за њега само средство за одбрану. ;

С временом искуство још више утврђује у детету ову тежњу, јер оно се сећа казне, па била она морална или физичка; а у исто време, оно се сећа да му је лаж помогла да се спасе од казне и рачунајући на ту околност, оно мисли, да треба и даље да прибегава лажи само да се опрости казне.

Чим су дете ухватили у погрешци, први његов покрет је да одриче. Доцније његова уобразиља бива развијенија и даје му потребне аргументе, да брани своје лажи и да им даје извесну вероватноћу. Тако се ова опака и мрска навика угнезди у дечјој души, постане друга природа и после се све теже и теже лечи.

__ Нема сумње васпитачи и родитељи су у првом реду позвати, да доследно и одлучно стану на пут овој рђавој навици, која је, смело се може рећи, готово без изузетка, њихово дело,

Родитељи и васпитачи не треба да буду претерано строти и груби према деци, јер то им улива страх, и тера их, да бирају средство, како би избегли то строго и грубо родит>љско поступање. У место тога, родитељи и васпитачи треба да буду благи према младим бићима, чију душу они образују и деца не плашећи се отворености, постаће и сама отворена, искрена и неће имати разлога да се плаше од истине.

Учитељ 17