Učitelj

312 Учитељ

идеш близу пећи» (Деца се смеју.) Тамо је хладно, а овде код пећи је топло. А како је на пољу» (Зима је.) Сви станите до прозора и гледајте напоље, па ћемо разговарати још мало о зими. Знаде ли ко колико ће трајати ова зима» (Неки који су то чули или код куће или од старијих ђака кажу три месеца.) Нико од вас не зна колико је то три месеца, па за то ћу ја да вам кажем; то је мало мање него што ви идете у школу од почетка па до сада. Је ли то много» (Јесте и одвише.) Сада ћете ми причати шта видите напољу! (Прича један, па други, па трећи и т. д.). Наставник не прича него само исправља погрешне појмове ђака.) Зашто има сада снега, леда, мраза а о Млијин-дану свега тога нема» Зашто на дрвету сада нема листа (Ја сам неки дан био са татом у шуми када је ишао да довуче дрва, па сам

· видео да су некоја дрва зелена. Наставник треба да објасни деци

зашто је игласто дрвеће и зими зелено, колико то може, што зависи од духовног развитка деце.) Причај што си ти још видео у шуми! (Дете прича). Па видео си и зечји траг. (Мој је отац убио неки дан зеца!) Шта сте урадили са њим» Какав је биор Ко није од вас видео зеца» (Наставник показује слику, а деца је описују.) Шта једе зец» Зашто има зец велике уши» Зашто има дугачке ноге» Које се још животиње виде зими напољуг Шта оне радег Како оне живе» Шта једу када има снегаг Је ли вам их жао2 А којих вам је животиња нарочито жао» А како је до“ маћим животињамар Је ли њима хладно» Ммаду ли оне што да једу Зашто имајуг Зашто њима људи дају довољно хране» Како се твој отац брине о вашој стоци»

Причај ми ти шта све он ради у штали» Зашто он тако води рачуна о својој стоци Којим је животињама лепше»: Зашто им је лепше» Шта ви радите са мрвицама од хлеба сваки дан после ручка (Бацамо их голубовима и другим птицама.)

Хоћемо ли изаћи напољер (Хоћемо, хоћемо.) Хајте напоље! (Деца живо излазе.) Шта да радимо» (Да се играмо, грудамо.) Добро, грудајте само чувајте да се ко не удари. Када им и то досади неколико њих ваљају груде, хоће да праве и другог човека од снега.) Сада ћемо сви да радимо нешто из снега. Ви. тамо направите малог човека, ви ту кућицу, ви зеца, ви пећ и тд.) Сви радо играју се, а, наставник их само надзирава.

Ви сте озебли, како би било да идемо у учионицу па да се грејемо. Сва деца полако улазе, и греју се код пећи. Знадете ли ви да и у књизи има лепих песмица о снегу. (Неки веле да знају, неки да незнају). Сада ћу ја вама да кажем једну песмицу, у којој се прича како су деца радила човека од снега. (Деца са нестрпљењем очекују. Наставник издекламује целу декламацију. Читанка за 1 разред од Обрадевића, стр. 28 „Снешко Белић“). Допада ли вам се ова песма» Желите ли да је научите на памет» (Желимо). Наставник издекламује прву строфу. Пита ко је запамтио, Неки понове. Понављају прво бистрији ђаци, а доцније