Učitelj

Основна настава у Чехословачкој 315

Администрација школа и надзор над њима припада држави. Школске уџбенике одобрава Министарство просвете.

9 Наставни програм

Циљ основне наставе по Чехословачким основним школама је, да управља дечјим развитком од почетка шесте године и да постави здраву основу на којој се може развијати здрав човек и грађанин. Поред тога она мора да пружи и општу наставу целој омладини. Више основне школе (комплементарне) морају да пруже нешто више водећи рачуна нарочито о потребама индустрије и агрикултуре. Оне представљају и једну припрему за уметничке и занатске школе. Поред тога вишим основним школама често пута придодати су и једногодишњи курсеви за ученике који су испунили школску обавезу. Те курсеве отвара држава, општина а че сто и приватна лица.

Помоћни курсеви и школе за општу наставу отварају се за омладину од М—16 година која не наставља школовање у припремним школама за уметност, занатство или трговину, у народним школама за економију или другим вишим и специјалним школама.

За абнормалну децу, која су ипак способна за васпитање, установљени су нарочити разреди или нарочите школе. За сада постоји 170 таквих разреда од којих 97 чешких, 50 немачких, 2 словачка, 3 руска и 1 пољски. Међу њима је огромна разлика, јер неки имају карактер више литерарни, други мануелни а неки се посвећују агрикултури и повртарству. У некима се уче девојчице кувању. Ове школе или разреди придају се институтима за глувонеме, слепе, напуштене итд. Бригу о овим специјалним институтима воде провинције, удружења или приватна лица. Држава за сада издржава само неколико института за глувонеме и слепе у Словачкој и Подкарпатској Русији. ·

У институтима за глувонеме, којих има 19 са 130 разреда, настава се не изводи мимиком већ гласовном методом. Само за децу, која имају врло мало диспозиција, настава се изводи методом писања и комбинованом методом.

У институтима за слепе, којих има 17 са 23 разреда, сигле су унифициране и Д-р Хонлкова спремила је скраћени систем за писање. Публиковани су буквари, читанке, часописи за омладину са Брајовом азбуком па и књиге за одрасле. Све се то ради већином о трошку Мин. просвете. О напуштеној деци стара школска организација није се ни мало бринула, већ их је остављала полицијским органима и судовима. Данас међутим постоје 93 завода за њихово васпитање са 44 разреда у којима је уведен нови дух васпитања.

У институтима за богаље, којих има 13 са 9 разреда, преовлађује метод максималне индивидуализације. У њима