Učitelj

376 | у Учи сесељ

се води рачуна о васпитању телесних недостатака, о наклоностима и карактеру тих недостатака, да би се пробудила. што“ јача вера за живот.

Поред свих тих специјалних школа, постоје и специјални разреди, као нпр. | разред за кратковиде, 1 за наглуве, 15 за туберкулозну, скрофулозну и слабуњаву децу

разред за нарочито обдарену децу.

Али највеличанственија је васпитна организација за задоцнелу децу, дефисијенте, ембесилне, идиоте и епилептичаре, који су сакупљени у 23 института од којих су 3 ис кључиво за епилептичаре.

У школама за абнормалну децу не ради се по програму, који важи за нормалну децу. У опште стање дечјег здравља, њихови физички и психички недостаци и степен њиховог одступања од нормалности, мењају физиономију ових школа и њихову унутрашњу организацију. Једина директива је дати сваком детету највећу културу за коју је способно.

Предшколско васпитање је заступљено у азилима и материнским школама, у којима се деца забављају лаким и занимљивим радовима, који им вежбају чула, конверзацијом, причама, песмама и играма. Настава, слична оној по основним школама, овде је забрањена. Азиле отврају општине, удружења и приватна лица, али о њима се сад почиње да брине и држава. Приватно школовање дозвољено је само под великом одговорношћу родитеља и таква деца морају да полажу испит у државним школама.

3 Карактери обавезне наставе

Обавезни предмети у нижим основним школама Су: религија (са извесним ограничењима), грађанске поуке, читање и писање, наставни језик, рачун и метрички систем, природне науке, географија и историја с погледом нарочито на сопствени крај и отаџбину, цртање, певање, ручни радови и физичко васпитање. Домаћа економија уведена је само делом као наставни предмет. У основним школама могу се предавати и необавезни предмети а нарочито чешки језик кад он није наставни језик. |

У вишим основним школама обавезни предмети су: религија (са извесним ограничењима), грађанске поуке, наставни језик с нарочитим погледом на лепу књижевност, географија и историја, природне и физичке науке, рачун са простим рачуноводством, метрика и геометријско цртање, цртање, лепо писање, ручни радови и физичко васпитање. Домаћа економија и овде се предаје као специјални предмет. У вишим основним школама у којима је наставни језик различит од чешког, морају ученици овај научити и он че-