Učitelj

Стање основне школе у Немачкој 579

у пракси јединствен школски систем, али он управо пати од кинеских испита. Већ у петогодишњој основној школи морају деца полагати испит сваке године, а после положеног прелазног испита даје се, дабогме, потом на средњој школи још једном реални испит после годину дана или после три године абитуриентски испит као завршни. Разуме се, постоји и у Данској новина у форми тзв. слободне школе, које се тобоже од стране државе толерирају, али које се додуше од стране школске власти не предусретају тако пријатељски, како се то радо споља претставља. Тако је на пример, у једној огледној школи по жељи родитеља уве ден радни школски метод, али влада је покушала да саботира ову новину, јер није постигла прописани васпитни циљ. Али у ствари нити је ова мотивација истинита, нити је школа уопште затворена, већ се на потпуно задовољство родитеља, и ако са великим тешкоћама, и даље спроводи. Услед овога и других сличних случајева дошло је иза кулиса хелзингерског конгреса у данском табору до живих расправљања.

Како пак стоје ствари у Немачкој. Њени пољски васпитни домови Гапдечетдећипогћете ( Шарфенберг, Оденвалдска школа) су приватни и на жалост приступачни само богатим људима. И тако напредне школе, као хамбуршка Лихтваркова школа, коју је заступао Д-р Тајх у Хелзингеру, или као новокелнска радна школа и школска заједница Д-р Карзена, јесу ипак само изузетне појаве; Поред тога има још много школа, које се још увек не могу одрећи прута.

(О развитку немачког школства у републици и тешкоКама. око извођења школског програма државног устава одржао је на светској“ конференцији каселски виши школски саветник Д-р Дајтер једно веома инструктивно предавање. Дајтер је извео да постоје три силе, које делују У Немачкој против јединствене школе: сталешке предрасуде, конфесионална цепкања и финансијска невоља. Насупрот томе за јединство школе ради у главном сама народна школа, која, разуме се, тежи за проширавањем.

Циљ је у свему: радна настава као нов систем васпитања за заједницу.

·_ Д-р Дајтер је обухватио своја извођења једном основнем идејом: васпитање је одређено друштвеним нужностима. Једно несавремено васпитање није могућно. Васпитавати омладину да сарађује на политичким задацима народа, јесте општи педагошки задатак.

Мил. Цветковић