Učitelj

424 Учитељ

сати у седмици према броју ученика, а не онако као и за остале наставне предмете. Наставник методике с двадесет ученика много ће боље моћи да образује своје ученике практично, него ли наставник, који имаде четрдесет ученика. Ту није одлучно само проматрање и обрађивање, него у томе одлучује, колико има ученик прилике да сам ради у вјежбаоници. Зато је од особите потребе у наставном програму одредити број сати за методику и школски рад тако, да ће сви ученици моћи да практично раде подједнако, наиме једнак број сати. То би се могло постићи тако, да се они разреди · учитељске школе, у којима ученици практично раде у вјежбаоници, подијеле за ту дисциплину у групе и да се одреди свакој групи одређен број сати за извођење школске праксе. Тако ће се уклонити данашње неједнако практично образовање у учитељским школама.

јосип Шкавић

Сентименталност у савременој настави") — Рг. Паулзен —

Ако покушамо да карактеришемо савремено васпитање и васпитну мудрост, констатоваћемо да оба ова фактора стоје у знаку размаженог мекуштва. Колико важи за васпитну праксу, можда још и више за васпитну теорију.

У теорији је најактуелније питање о пренатрпаности градива. На школским конференцијама, медицинским и психолошким конгресима, на учитељским скупштинама, свуда је пренатрпаност предмет омиљених дискусија. Уведена је и статистика дечје изнурености. Утврђује се проценат потребног времена за свршавање домаћих послова, лекарска удружења доносе резолуције и утврђују максимум дозвољеног радног времена за свако доба старости; стварају се планови за све појединачне дане ва-

1) У педагошким круговима постоји покрет противу преоптерећености ученика и нижих и виших школа. У овом чланку покрет се тај критикује и корегира. Ми смо сматрали за потребно, да читаоце упознамо са његовом интересантном садржином. Ур.