Učitelj
Наставни програм за учитељске школе 423
за први разред основне школе завршен, па ће бити потребно,
да се њиме позабавимо још код рачунања преко прве десетице. И тако треба редом у свакоме разреду основне школе у свакоме предмету одабрати за мотрење и рад оно, што значи са стварне и са методичке стране нешто ново, а то је нарочито у оној настави, којом се подају и изграђују основни појмови за један дио или за један огранак науке. Друкчија је методска и стварна процедура код школскога рада у историји у другоме годишту, друкчија у трећем а сасвим друкчија у вишим годиштима. Према овоме у кратко скицираном распоређењу рада у методици види се, како треба да се схвати интензивнији рад у школској пракси. |
За такво провођење интензивнога рада још је особито потребно, да се у методици посвети нарочита пажња књигама, које служе у различите сврхе ученицима основне школе. Треба учитељске приправнике темељито упознати с различитим врстама буквара, читанака и уџбеника, то познавање треба да се оснива на употребљавању тих књига и на теоријском објашњавању на основи разматрања оних књига, које се код нас не употребљавају, како би учитељски приправници створили себи што тачнији преглед о тој врсти школске литературе и како би могли да до краја схвате таква средства за наставнички рад.
Још би требао наставни програм за учитељске школе, да одреди један сталан отсјек времена, што би га требао учитељски приправник, да спроведе у вјежбаоници. То би вријеме ваљало одредити онда, кад је већ толико теоријски и практично с педагошке стране образован, да може кроз извјесно вријеме самостално да ради у школи. То се настојало и радило већ и у досадашњој учитељској школи, али се ради прекратка времена и преоптерећености учитељских приправника није могло потпуно да спроведе. Данас, кад је наша учитељска школа проширена на пет година моћи ће се успјешније и то да проводи. То је такођер један од знатнијих раз-
- лога, који траже, да се образовна грађа не повећава много,
већ да се оно што је. одређено досадашњим наставним програмима упути на путеве интензивнијега обрађивања.
· Најзад ваља споменути, да у наставном плану за школски рад и специјалну методику треба одређивати број наставних