Učitelj

444 Учитељ

ну И ИРАН Ра а

изучавале као целина, као географска јединица, онда би се о њима могла дати потпуна и јасна слика и као објекта и као услова за живот бића и као саучесника у човечјем раду и животу, јер · би се река показала и као синтеза воде и као синтеза водене снаге, и као синтеза њенога утицаја на околину, а не би се само свело на памћење имена. Није нужно доказивати да река у целом свом току није истога значаја и истих особина, но у сваком току има особите квалитете.

Детету треба најпре показати предмете њему домашне у околини, и дати му многобројне географске термине како би оно могло разумети и живи говор и књигу коју чита. Наставници се обично задовоље појмом и називом брдо за свако узвишење земљишта. Међутим то је врло узак и оскудан појам да обележи: брег, брдо, чукару, главицу, косу, оглавак, 407, превој, седло, лаз. и остале термине који се у штиву налазе врло често. А то је много важније но памћење имена разних гора и планина, јер се без њих. и не може појмити рељеф једнога краја. '

Било би много целисходније, лакше и боље изучавати као мање и основне географске јединке не просторије мање са објектима на себи но објекат по објекат, па од њих створити синтезом слику целе домовине. Зар не би било јасније проучити као метод“ ске јединке појединачно највеће реке, планине, градове, друмове,. па проучити као јединку мрежу свих вода у домовини, па висин- | ску разграну за себе, па климу целе домовине, па производњу и привреду, па насеља и становништво итдр Једно педагошко правило вели: „Не показивати много од једанпут." Може се рећи да то важи за општу количину а не за врсте предмета, али и кад многи предмети искрсавају наједанпут, они у свести не остављају јаке утиске и ишчиле врло брзо. Таква настава више расејава и ствара забуну. Таква настава наводи децу на посматрање онога што већ постоји, а права настава није само зато, да дете води на посматрање света но на расматрање, тј. на проучавање и унутрашњега склопа ствари. Посматрати не значи и. пазити, а настави је циљ да изоштрава чула, да разви је пажњу и да покаже и уведе у правилан говор. Предмете ваља проучити појединачно, па их после састављати у организам. Педагошко је правило: 1165 треба учити разне предмете у исто време." Друго је посматрати једну целу биљку, па је рашчланити на поједине органе њене, а сасвим је друго посматрати једну географску просторију са разноврсним и разноликим предметима на њој, јер целу просторију није могућно прегледати као што је могућно биљку. Тзв. „заједнице живота" подесне су за посматрање, али нису подесне и за темељно проучавање ствари. Кад би се као мање географске јединке сматрале јединке по врстама а не по многобројним мањим и већим територијама, онда би настава била и лакша и примамљивија и разумљивија и кориснија у духовном и у практичном погледу. Чему води цепкање наставне грађе на срезове и на