Učitelj

На почетку нове године „Учитеља“ 3

Трећа ствар у вези с овим двема јесте: како да се очува од заборава оно што школски подмладак иначе задобије школујући се. Кад говорим о заборављању ове врсте увек се сетим једног случаја. Један младић у селу, који је из школе изашао пре 4—5 година, треба оцу да напише признаницу за продата дрва школи. Управитељ школе му казује: Признаница на динара итд. и он почиње. Кад је написао „Признаница“ стао је. Управитељ му каже: „Пиши шта чекашр“ А он му вели: „Не знам како беше велико н“.У програм југословенске педагогике морао би доћи начин како да се специјално код нас обнавља и очува оно што се изнесе из школе.

Најзад, у програм југословенске педагогике мора се унети и проблем просвећивања нашег народа. Овим се питањем наши кругови све више баве, али је неоспорно, да питање ово мора да обухвати једно дубоко проучавање. Ту се такође мора поћи од потреба нашега народа и њих треба проучити.

Према задатку који нам је на овогодишњој главној учитељској скупштини поставио одбор за преглед прошлогодишњег рада управе нашег удружења, а и сами схватајући и истичући значај једне југословенске педагогике, хтели смо јаче да нагласимо њену потребу и њене задатке и правце рада. Згодан моменат за то учинио нам се почетак нове године „Учитеља“. Зашто» Да бисмо истакли, да би „Учитељ“ у колико је то могућно, расправљао и ове ствари. У исто време хтели смо тиме да истакнемо жељу, да наши сарадници и читаоци о томе размишљају и да са своје стране доприносе овом питању колико могу. Ми знамо, да је обрада овога проблема тешка ствар. Захтева велико удубљивање. Тешкоћа је била главни узрок да се на томе није скоро ништа ни радило. Тешкоћа је нарочито за теоријску страну проблема, док је за практичну страну мања. Али поред свега тога са стварањем једне југословенске педагогике треба почети. Ми учитељи веђ радимо у том правцу. Ми смо били први који смо преко свога Удружења истакли и усвојили мисао југословенства назвавши своје удружење југословенским учитељским удружењем још оних дана, кад је многима изгледало то као утопија. Од тога доба ми увек радимо у правцу југословенске идеологије и југословенске педагогике, јер кад се успело да се целокупно учитељство наше државе скупи у једно југословенско учитељско удру-