Učitelj

15075 Учитељ

зла. Сурова казна преступника. Али сурове казне створиле су преступника само непоправимим преступником, који се са целим друштвом хватао у коштац. Тамница је за њ била најбоља школа, која га је учила освети и јачала способност за њу. —

Али ова грубост изазвала је код људи сажалење. Место грубости родила се хуманост. Не криминалисти, него филантропи ће да униште дечју преступност. Немоћ, да се реши једно питање, изазвала је нову веру друге крајности. Фи· лантропија је спасла тамнице и сурових казни по које дете или је преступ дечји био и даље јасан и неизбежан.

На сцену је ступио педагог. Млади џреступници су рђаво васпитани. У свакоме преступнику лежи рђаво постављен и рђаво решен васпитни проблем. Тај проблем ваља решити и дечјег преступа ће нестати. На жалост и педагогика је ту стала. Корен овога зла био је грубљи. Психофизичке особине дечје, наслеђене од својих предака, врло често и врло јасно су говориле да је за то питање сам педагог недовољан.

Студија детета у овоме правцу требала је лекара и хигијеничара. И рад њихов у овоме правцу има за собом видних резултата после многих напора и проучавања. Не може се одрећи вредност хривично-антрополошке школе, која са школом проучавања дечје дегенерисаности значи један висок ступањ у проучавању деце преступника.

Али није само зло у детету. Има тога зла и изван њега. Где је то злог Оно је у друштву. Јединка је у великој зависности од целине. Целина условљава дела појединаца. Ето посла за социолога и правника, чија је борба у решењу овога проблема управљена на сузбијање штетних социјалних утицаја. |

Зато писац сасвим правилно закључује, да је борба с дечјом и младићском преступношћу данас постала сложеним социјалним проблемом, за чије су правилно решење нужна знања и напори криминалиста и филантропа,. педагога и ле кара, социолога и правника и да се то питање не може решити с једне ма које тачке гледишта, задовољавајући се само једном страном те сложене појаве, већ је потребна хармониска комбинација тих разноврсних погледа.

Овај сасвим тачан закључак документован је целом овом књигом, која је зналачки написана по изворима обилне литературе свих културних народа чији су се јавни радници и разне установе бавили овим питањима. Али шта садржи ова књига»

Пре свега огромну статистику целога света, који ма где био и ма којој раси припадао, има међу децом и омладином велики број преступника. Ове цифре казују човеку да су корени дечјих преступа дубоко у личности дечјој и дубоко у