Učitelj

Нове књиге и листови 158

од њих одржала једно предавање о том систему у Турину у присуству Марије Монтесори и да је ова многе практичне савете примила од ње. Оно што је главно, тврди Радиче, сестре Агаци свој систем базирале су искључиво на националној основи, док су на Марију Монтесори утицали Нагд,

Зеошп, ВоштпеуШе, Егегез де Та Спа итд. од којих је прими“ ла и унела у метод и материјал известан карактер апстракције и механизма. -

У азилима сестара Агаци влада потпуна фамилијарност не само у материнству учитељице и у релативној слободи дечјој, већ и у практичном раду у кући, кујни, врту итд. где се нарочито тежи за стварањем извесних навика потребних у животу. Нарочита разлика између Монтесориних и овог система налази се у природи материјала и његовој употреби било у односу на интуитивно васпитање као и на лингвистичко. У материјалу сестара Агаци налази се много народних играчки, ствари из народа, које су деци познате, ствари, које носе по џеповима сеоска деца. Фабрикована су само она наставна сред“. ства, која су сама деца израдила или по упуству учитељице. Рад је са њима прост, али је принцип слободе релативан. Агаци вели, да је потребно у садашње време у коме индивидуализам прети опстанку друштва, раширити идеје о дечјој слободи, која треба да има својих граница.

Радиче је врло јасно анализирао све финесе овога система, који је у главном последица његове васпитне реформе. Најбољи талијански педагог дао је тако своје мишљење о прешколском систему и изјаснио се за систем Агаци. Дело се може набавити и на француском и претставља универзално са-

вршенство у излагању МИСЛИ.

Е Радиша М. Стефановић

В) Нове књиге и листови

Соколско-гимнастичке књиге за учитељство и Соколство. Законом за народне и основне школе — уврштен је као 14 наставни предмет „Телесна вежба по соколском систему“. — Учитељству мањка један методски обрађен уџбеник из којега би учитељство видело не само што, већ и како се има обрађивати телесно васпитање по соколском систему. Да бих тај мањак у нашој литератури надоместио то сам израдио:

1) Методику телесног вежбања по соколском систему. То је књига која садржи методски обрађено цело градиво по наставном плану за децу од 6—10 година. Свака методска јединица обрађена је онако, како се има деци предавати. Осим тога у првом делу ове књиге налазе се опширни чланци: а) Соколски сустав (његова раздиоба и значење), 6) Иде-