Učitelj
Израчунавање површине 457
Рад у учионици
Ученици ушли у учионицу. На клупама су им свеске са скицама ливаде. Сваки држи у руци оловку и жељно очекују долазак наставников. Дечји погледи упрти су час на скицу ливаде коју су нацртали на самој ливади а час на врата. Од свију ученика најрадоснији је Петар.
Изађи ти, Петре! Иди на таблу! Нацртај скицу твоје ливаде! Петар узима лењир и почиње цртати. Дужину страна упамтио је. Јеси ли нацртао, Петре» (Јесам). — Личи ли, децо, ова скица на Петрову ливадуг (Личи). — Каквог је она геометриског облика»
Иза овога наставник црта слободном руком други правоугаоник и показујући руком на дужину страна пита ученике: Да ли овај правоугаоник у смањеној сразмери, а без мерења може одговарати тачној величини ливаде» (Не). — Зашто» Коју обично сразмеру узимамо при цртању скицер (1:1000). — После овога наставник брише слободном руком нацртану скицу, а оставља на табли само Петрову.
Израчунавање површине Пазите, децо! Сад ћемо наћи колико је велика Петрова ливада.
Шта је ово на табли Петар нацртао А шта сте ви нацртали на својим свескамар Извадите ножице за ручни рад. Изрежите скицу Петрове ливаде! Наставник такође изреже скицу ливаде израђену — нацртану — на картону и показује је деци. Покажите дужину ове скице! Покажите ширину! Покажите њену површину! Покажите површину табле! Стола, свеске, пода итд. Чиме се мери површинаг (квадратним метром). — Које су мање мере од квадратног метраг А које су већер
Пазите, децо! Површина правоугаоника (и уопште сваког земљишта које је облика правоугаоника) налази се, кад се дужина помножи са ширином. у
Изађи ти! Хајде да израчунамо површину Петрове ливаде! Шта треба најпре знати» (Колика је дужина). — А после» (Колика је ширина). — Да ли знамо колика је дужина и ширина Петрове ливаде» (Знамо). — Зашто знамо (Зато што смо је измерили). — Пиши! Хајде сад рачунај!
Ђак рачуна. Јеси ли израчунао (Јесам). — Колико је. квадратних метара велика Петрова ливада» Колико је то хектара и араг Знаш ли сад, Петре, колико је велика твоја ливада2 Каквог је она геометриског облика» Како се изналази зеличина површине правоугаоника» Извадите свеске и запишите.
Хајде сад да израчунамо површину оне друге суседне Петрове ливаде коју смо онда измерили. Изађи ти! Каквог је она облика» Колика беше њена дужина» Хајде види из свеске! Колика је ширина» Како ћемо израчунати површину> Хајде рачунај !