Učitelj
378 Мата Ловрак
На почетку сам рекла да тешкоће, на које се наилази при обради прве десетице, захтевају озбиљну учитељеву пажњу. Ја то овога пута понављам. За овај рад учитељ мора спремити своје стрпљење. Деца су спора у сазнавању. Зато се о њих учитељ не сме огрешити. Нигде се, као овде, не потврђује тачност старе психолошке истине: »Вере о езђ тајег «а Тогит.«
Граматика у основној школи од Мате Ловрака, учитеља у Вел. Зденцима
Понављају се често у појединим чланцима наших педагошких часописа тврдње, како је предавање, односно примање граматичког градива у основној школи један од најтежих послова за наставнике и за ученике, јер да је граматичко градиво мртво и сухопарно, те сувише апстрактно и врло далеко дечјој души.
Приметио сам напротив у својој пракси, да стоји баш обратно. Ништа лакше и забавније не пролази од граматичке обуке, а деца показују врло много весеља и интереса за ту страну обуке.
Индивидуалност наставникова овде игра велику улогу. Ако му је предмет досадан, он ће га занемарити или ће ојађен бацити на њ анатему.
Граматичка обука може се готово живље дати од рачунске или које друге дисциплине, само треба настојати одуховити, оживити апстрактне појмове и створити од реченица и речи живе моделе, предмете, које можеш моделирати на све начине: стезати, ширити, склањати, компарирати, спрезати.
Најлепши пример је именица, једна од најмногобројнијих речи у нашем језику. Колике ли занимљивости за ученике разна и постепена открића о њој: данас сазнају шта је она, та реч даје име људима, за пар дана установљују, да даје име и животињама, после сазнају, да она именује и ствари.
Именица је постала у једној обучној седмици симпатична тема. Даље истраживање о њој побуђује у деце интерес. Напоменом: Да чујемо још штогод о нашој именици! разлеже се разредом велика вика: Молимо! Хоћемо! Молимо!
Даље сазнавање о њој: Једне именице долазе на питање: Кор Друге опет на питање: Што У трећој седмици ђаци с наставником установљују, да: Именица може бити мушког рода. Има именица и женског рода.
Најмањи број именица је средњег рода.
Интерес за именицу је толико велики у разреду баш као и за који догађај из историје, географски крај, или који математички проблем.