Učitelj
Народно просвећивање 389
догађаја из 1905—06 године, народно просвећивање у Русији добија све већи замах, користећи се искуством других, напреднијих земаља. |
У Србији осамдесетих година прошлог столећа јавља се силан покрет за шире народно образовање и просвећивање. Све до 1912 године ми смо у једној ери припреме, а тада и наше новине, попут Бизмарка, пишу на уводном месту: Учитељ је победио. — Међутим, после националног уједињења кроз пробуђену националну свест после дугог ропства културно заосталој Турској, наш народ на југу очекивао је једну ширу просветну акцију за нивелисање стања просвећености у нашој држави. Од тада, а нарочито после 1918 године, када је уједињен цео југословенски народ у једну државу Југославију, ствара се читава класа њуди, мноштво разних културно-просветних и хуманих установа, које све скупа раде на једном пољу, на народном просвећивању. Многобројне екскурзије сељака појединих покрајина, у циљу упознавања своје отаџбине и браће своје успешно делује на народном просвећивању и на циљ народне изреке „Знано вољено“. Још више је ова акција проширена и посетама наших земљорадника и занатлија чехословачким. Тамо у индустријски и културно јако развијеној братској Чехословачкој, наши су људи много и много чега корисног видели и понели у Отаџбину. Колосалан напор целе нације види се на овом пољу од тада.
Краљ заштитник просвете и свеукупног просветног делања и сам подиже задужбине у виду просветно-културних домова. На тај начин настаје код нас један дах у народном напору да стигне културне народе на висини њихове просвећености. Успех је очити он нам даје импулса. Одушевљење је једнодушно и рад сложан. Народно просвећивање код нас је у току пуног јека, то нам даје наде за бољу будућност.
У овоме раду народног просвећивања код нас, користимо се огромним успехом технике, филма и штампе. Помоћу та три чиниоца много се брже напредује на овоме пољу. Нарочито место на овоме послу народног просвећивања има у будућности Радио. Помоћу њега, поред осталога имамо пуно наде да ћемо нашу заосталост, услед ропства и националне борбе за стварање самосталне — народне државе, брзо савладати и стати у ред срећнијих и високо просвећених народа западне Европе.
У току овога рада на народном просвећивању, нарочити интерес побуђује развој технике, појаве разних научних доктрина и социјалних проблема.
Настаје једно ново психолошко стање и сада интелектуалци теже да буду што ближе народу, а то условљава успех просветног рада. Морални утицај интелигенције у народу расте. У овоме контакту сваки осећа велику моралну одговорност.
Најзад, нова школа кроз савремену педагогију такође благотворно утиче на народно просвећивање. Модерна школа рада