Učitelj
390 Књижевни преглед
ствара један култ рада у народу, и место презира и стида од рада, који је владао а и данас влада код народа на нижем ступњу културе, сада рад постаје извор задовољства.
Несумњива је чињеница, да општа европска криза смета и развоју народне просвећености, али се ипак ради, ради много и врло успешно. Нарочито је у новије време јако запажен рад нашег учитељства на задругарству. Са великим прегнућем и пожртвовањем до фанатизма раде учитељи данас у земљорадничким кредитним, здравственим и набављачким задругама и стичу У народу велико поштовање које за просвећивање значи знатан успех.
Бор. Јосимовић
КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕ
А) Домаћа књижевност
Душан М. Богуновић: Методика телесног васпитања детета са 54 слике, 5 табли и музичким прилогом. Тисак и наклада Књижаре Стј. Кугли, Загреб, Илица 30. Цена 80 дин.
Без сумње је, да Душан М. Богуновић, обл. школ. надзорник сада наставник гимнастике у Учитељској школи у Загребу, припада оној генерацији, која је у време кад је Аустро-Угарска притиснула безобзирце бившу Краљевину Хрватску, Славонију и Далмацију, па окупирану Босну и Херцеговину, смело и отворено ревортирала против туђинскога насилништва и револуционарним својим организацијама и подвизима скутала симпатије утучене јавности за браћу Србе и за уједињење с бившом Краљевином Србијом. У томе настојању нарочито јој је послужила соколска организација, јер је управо помоћу те националне организације најлакше долазила у везу са свим осталим Словенима на Балкану и ван Балканскога Полуострва. И ту је Душан М. Богуновић у сржи својој одувек чисти националиста Југословен нашао свој терен, нашао поље у коме је могао барем привидно несметано да проводи идеје своје и остале национално-револуционарне југословенске омладине у бившој Аустро-Угарској монархији. Снажан интелектуалац велике енергије и борбености у соколству не ради толико као вежбач, дакле практичар, већ се сав посвећује теоретскоме соколском раду, постаје неустрашни пропагатор соколске, а по соколској идеји, идеје југословенске; постаје одличан соколски просветар који је својим радом до данас у томе подручју стекао трајних заслуга. Дакако да је таквим радом, па смишљеним систематским телесноваспитним радом у школама као наставник гимнастике дугим низом година текао богата и знања и искуства у подручју телеснога заспитања детета и човека, па се најпосле и справом одлучио да нашу и онако доста оскудну гимнастичку литературу обогати