Učitelj
466 Књижевни преглед
Нова школа је исто тако противна старим програмима. Они обухватају много предмета, који се предају сувише опширно. Не води се рачуна о стварним интересима. Дели се знање на гране, којима недостаје стабло. Они су далеко од живота, а тако исто. од савременог дечјег живота. Место програма у старој форми, довољан је један минималан програм и предмети за развој, у којима се манифестује учитељева иницијатива и ученички интереси дају прилику за интензиван рад. Писац даље износи принципе за избор градива. И сам распоред часова је битно друкчији у радној школи од распореда часова у старој школи. У избору метода активна школа се ослања на психологију детета. Аутор даље излаже методе Монтесорине, Декролијеве, Паркхерстове, Џон Дуја, подвргавајући извесне ствари критици, а подвлачећи друге корисне и добре.
У одељку, „Педагошка реформа“ аутор предлаже реформу образовања професора учитељских школа и образовања учитеља, специјално спремање и оспособљавање школских надзорника, саветника и инспектора, отварање специјалних школа и завода 324 ненормалну децу.
У погледу спољашње организације активна школа имала би ове одлике: ;
Она ужива широку аутономију у крилу организације званичне наставе. Она је по своме уређењу полуинтернат и доступна је свој деци без разлике друштвених класа, религиозног веровања и економског стања родитеља. Нова школа се налази у близини града, где се деци даје могућност живота у слободној природи и упознавања свих друштвених облика живота. Ученици живе у групама са својим учитељима, који одржавају тесне везе с дечјим родитељима. Настава се изводи само пре подне. У новој школи постоји коедукација полова. Ручним радовима, а затим радовима у радионицама поклоњена је велика пажња. Исто тако деца се упознају с културом земље и гајењем домаћих животиња. Спорту, играма, екскурзијама, логоровању и школским колонијама поклања се доста слободног времена. При извођењу наставе допушта се слободан избор предмета, експериментисање и посматрање. Саморадња ученика је битна одлика нове школе. Социјалном и уметничком васпитању обраћа се пуна пажња. Ђачке самоуправе су изврсно средство социјалног васпитања. И најзад лекар и учитељ су нераздвојни сарадници у старању за телесни и душевни развитак детета. радне школе.
На крају дела аутор је изложио, шта је све урађено на пољу школског законодавства у Швајцарској и другим државама у корист нове школе.