Učitelj
Домаћа књижевност 465
Дете нове активне школе је слободно, лишено сваког спутавања васпитача. Њему је, насупрот старој школи, где одрасли својом снагом доминира дететом и смета му да се развија, припремљена околина, која је подешена његовом развитку и која му је ставила слободан избор мотива активности. У тишини и мирном раду дете је почело да показује тежње, које су досад биле незапажене. Згодна околина за најелементарније и најочигледније потребе дечјег душевног живота показала је особине, које су у детету биле тајне, сакривене, јер је оно због судара са одраслим развило само свој одбранбени карактер и онај, који се у психологији зове борба противу „цензуре“. Активна школа је радосна школа, у којој царује слобода. Она је први услов унутрашње, праве дисциплине. У активној школи интерес за наставу је спонтан и он је прва и најбоља погодба сваког успеха. У тој школи, ако је неко дете, већ доспело до појаве концентрације једног дана лењо, расејано, или немарно, треба потражити узрок у његовом психичком или физичком стању. Ни у ком случају не треба га тражити у недисциплини, лошој вољи и лењости.
Учитељ активне школе, који је позван да помаже дете на његовом путу да постане младић, треба да буде сасвим друго, него што се обично мисли, мање онај који учи, већ онај који помаже да се научи, мање онај који присиљава, већ онај који даје пример и помаже да се оствари, мање онај који обуздава, већ онај који инспирише, Он треба да располаже не само богатим знањем, већ и да има увек будан дух, да посматра свог ученика, активност умне проницљивости, уобразиље, сваковрсну стваралачку моћ, да би нашао за овакав рад у сваком моменту средство, сутестију. Учитељ у новој школи је напустио држање, које је имао у традиционалној школи: бити онај, који командује, који даје и примењује згконе, који допушта и забрањује и чија воља ствара добро или зло, онај који поставља баријеру која се не може прескочити без његовога пристанка. Он је постао боље рећи саветник, но диктатор, он више потстиче но забрањује и више придобија но обуздава, више храбри но што поправља. Он је пример за све што деца хоће наивно да имитирају.
Писац нам износи све услове и погодбе за стварање нове школе. Многе ствари, које су сачињавале битни део старе школе, нова школа је одбацила као несавремене и некорисне с гледишта психологије детета. Тако је нова школа огласила рат на живот и смрт испитима. Ново васпитање, које се спроводи кроз активну школу, тежи да појача стваралачки рад, предузимљив дух, индивидуалну активност. Међутим систем испита одвраћа стваралачки напор претпостављајући стицање механичког знања. Испити фаворизирају вредну децу одану вербализму, а она нису увек најинтелигентнија. Место испита ново васпитање примењује све више тестове.
Учитељ - . 30