Učitelj

О заштити, настави и васпитању даровите деце 747

остаје и онда, када спољњих утицаја нестане, шта више када се са нестанком тих утицаја по могућности још појача, може се говорити о таленту.““)

Пошто смо промотрили битне ознаке дара као и главни критериум за утврђивање његовог правца, прелазимо на психолошки проблем: када, у коме се периоду младости појављују поједини облици дара, а када се развију и процветају.

Из психолошког закона, по коме се снаге и способности једне индивидуе не манифестују истовремено, него сукцесивно, излази да се разне врсте талента појављују и процветају у разно доба.

Одавна је запажена чињеница да у колико је таленат у тешњој вези са емоционалним и нагонским животом, у толико брже избија на површину. А пошто од свих форама дара музички дар стоји у најприснијем односу са нашим емоционалним и нагонским животом, то се од свих врста талената најраније буди музички таленат. Музички таленат се по правилу буди у најранијој младости, често још у доба првог буђења самосвести. Тако се Моцартов музички дар појавио још у трећој години живота; у својој шестој години он је већ задивљавао свет са својим концертима, у деветој години компоновао је своје прве сонате и симфоније, у једанаестој написао је оперу »Га Нија зетрпсе«, а када је навршио тринаесту годину његова се опера „Митридат“ већ двадесет пута давала у Милану. — О Хенделу се прича да тек што је научио говорити, већ је компоновао сонате. Његов отац не желећи да му син буде „музикант“ уклонио је све музичке инструменте из куће. Међутим мали Хендел је добавио однекуд неки инструменат са жицом, сакрио се на таван и тамо је кришом свирао на њему. У 13 години је већ компоновао једну мису са којом је скренуо на себе пажњу музичких кругова, а у 19 години је постао директор

музике државног позоришта у Хамбургу. — Хајдн се у 4 години истиче својом оригиналношћу; у 10 години је компоновао мису, у којој се већ јасно испољава његов музички геније. — Менделзо-

нов се таленат показао такође врло рано. У 11 години почео је да компонује, у 12 години написао један псалам, који се исте године приказивао у музичкој академији, у 13 години је искомпоновао читав низ композиција, а у 14 години написао је »ПОје Опуетше 7. Зоготегтпасћфафтати« једно од најјачих његових дела. Мајербер је у 5 години одлично свирао на клавиру, у 9 години је давао концерте, у 10 години је већ и сам компоновао. — Кребс је израстао у свету тонова и у 7 години написао је оперу »Кеодога«. Керубини је у 13 години искомпоновао три дела међу којима се нарочито истиче једна миса, која је задивила његове суграђане. — Шубертов се продуктивни дар јавља у 9 години; у 13 години написао је дивну песму Наретв К]асе«, а у 15 години је већ написао велики број композиција. — Занимљиво је: буђење дара код Вебера. Он

9) абла, Кбубзл: Паз Ттаћлесв Аш теђеп дет Вегађиле шпа ге ПАН стр. 12—13. (Шејрујае 1921).