Učitelj

Имануел Кант 11

Критика чистог ума сматра се за једно од најтежих дела у целокупној философској литератури: то је књига по речима Р. Сагџз-а, са седам печата за просечног читаоца.“) Она је мрачнија и тежа од икакве метафизике расправе, вели М. К. отић, на почетку свога „Комен"тара."5) Те тешкоће, као што је познато, јесу претежно стилске природе. У томе погледу славно Кантово дело заузима јединствено место у целој светској књижевности. Кант не само да је био немаран у употреби обичних израза (нпр. кад »пит« стоји место »пт« и обратно; или кад »иле«, једанпут стоји у смислу „како“, а други пут у смислу „да ли“); више од тога, немарност Кантова у томе правцу иде тако да„леко, да је готово немогуће наћи и један технички израз кога он не употребљава у неколико разних, често потпуно супротних, значења.

Израз метафизика, на пример, код Канта се понекад односи на трансцендентну, догматичку метафизику; понекад пак на иманентну метафизику; но има случајева, кад тај израз истовремено значи и тран„сцендентну и иманентну метафизику. Разумљиво је, да многе нејасности проистичу услед недовољне дистинкције тих појмова с Кантове стране. Кант се подједнако пита: Како је могућа чиста математикар Како је могућа чиста природна наука> Како је могућа метафизика као природна диспозиција» Како је могућа метафизика као наука Прва два питања претпостављају сазнање наука на које се односе као несумњиво, и реч како односи се на објективно важење априорно синтетичких судова, које оне садрже. Треће и четврто питање, ма да су формулисана на исти начин, у основи су другог карактера. Треће питање односи се на проблем субјективног порекла трансцендентне метафизике. Оно има да одговори:... „како произилазе из природе општег ума она питања која чисти ум поставља себи и на која одговара, гоњен својом сопственом употребом.“ (Види Увод, М], стр. 37.) Према речима које претходе четвртом питању оно има да одговори: да ли је могућа једна нова метафизика као наука и на какав начин се она може конструисати. У Прологоменаб) место трећег питања (како је могућа метафизика као природна диспозиција) Кант се пита: Како је метафизика уопште могућа Оно се односи на порекло и објашњење трансцендентне метафизике, која претендује да буде наука. Да је она немогућа и зашто, то доказује Дијалектика. Четврто питање формално је идентично са оним у Критици. Међутим, оно се односи на иманентну метафизику као науку. Главни задатак Критике чистог ума јесте да покаже како је она могућа. Позитивни садржај иманентне одн. Кантове метафизике излаже Аналитика. Питање: Како је могућа метафизика као наукаг у дру-

%) О томе какав утисак оставља Кришика на просечног читаоца види расправу др. Н. М. Поповића: Живот Им. Канша (три предавања из философије) стр. 20!..

5) А сотепагу 10 Капе з Спиаие оћ Риге Реазоп, ђу Могтап Кетр 5пшћ, дг. РАШ 1. Г. Р. (Предговор првог издања, стр. УП).

%) Кантов спис од 1788.