Učitelj

272. Јован Ц. Милошевић

скида плодове и да осматра положај и даљину непријатеља» Урођени, првобитни интереси се могу задовољити само радњама које су најсличније оним које је вршио човеков полуживотињски предак. Радна школа да би задовољила те интересе мора у делању ићи природним путем. Пре него што проведе васпитаника кроз културну фазу развитка мора га провести и кроз оне које су овој претходиле. Дете мора да проживи све фазе развитка од примитивног до културног човека. Стога усвајамо мисао америчког психолога Стенли Хола: „Да би човек постао добар цивилизован човек треба да је претходно био добар дивљак“.

Ручни рад није активност која може да задовољи све урођене интересе. Ручни рад већ претставља културу, сталну настањеност, а она није била прва фаза историјског развића, па не може бити ни први ступањ човекових интереса. Због тога школска радионица детету од 7—10 година не може ни дати довољно хране првобитним интересима. Пре радионице, дакле, пре културе ови интереси морају наћи свог израза у природним активностима онога доба коме дете према своме развићу припада. У том циљу нова · школа мора дати првенство игри и оним активностима које се у њој испољавају, па тек онда раду у радионици. Ако друкчије ради неће се држати природног, биогенетског реда и хотећи да избегне крајност старе школе пашће и сама у другу.

Кад говоримо о задовољењу нагонских интереса природним путем, ми не видимо ниједан природнији облик у коме би се нагон делања у доба детињства могао спонтаније и потпуније да изрази, него што је то онај облик који се зове игра. Студија дечје игре откриће основе на којима васпитање треба да зида нове спратове. Само је оно васпитање природно које уме своје циљеве да подеси према нагонима и њиховим тежњама. Њих ће најпре и најбоље да упозна у игри. Не води ли се рачуна о природним дечјим импулсима, онда школско доба, најлепше доба живота, не само да неће дати резултате који се очекују, већ ће убити сваки полет, сваку снагу иницијативе и место да помогне природни ток развића концентрацијом нагонских снага, оно ће тај процес да зауставља и омета „јер има склоности које се неће никад више појавити ако се у клици угуше; спонтана инспирација... има само једно време; промашити прави час значи поткресати у њезину темељу грану која би расла и ширила своје гране за хармониску равнотежу целог дрвета“)

На крају задржаћемо се на појединим нагонима и њиховим комбинацијама, посматрајући притом њихова дејства у васпитању и животу. |

Велики успеси у различитим областима људског живота испољавају велики степен животних снага. Поједине историске епо-

2) Феријер „Активна школа“.

ава 5 енса раја бана

а ара