Učitelj

Настава певања у основној школи 299

Па како ћемо те делове обележитир (Те делове обележићемо са четири цртице поређаних у једном реду-низу). Слушајте сада да вам то отпевам! (—). Уме ли још који (—). Ко ће још» (—). Хајде сви! (—). Слушајте сада да вам отпевам те две речи! (—). Да ли се и делови ове речи певају истим тоном» (—). Како се они певајуг (Први део се пева лубљим тоном од делова претходних речи „Лутко моја“; други део пева се нешто дубље од првог, а трећи део пева се више и од првог и од другог, па чак и од делова претходних речи). Па како ћемо за ове делове повући црте на школској табли» (Прву црту повући ћемо нешто ниже од претходних, другу ниже од прве, а трећу више од претходних). Да ли се сви ови делави подједнако дуго певајуг (Трећи се пева два пута дуже). Па како ћемо обележити овај трећи део (Дуплом цртицом). "Слушајте опет да вам отпевам ту реч! (Настаје увежбавање, најпре само овог, и затим и овог и претходног такта. Поступак као и напред). Слушајте сада како се пева први стих! (—). Слушајте како се опет при понављању пева! (—). Како се при понављању стиха певају речи „хајде да играмо“> (Исто тако и први пут.) Па како ћемо обележити делове ових речи (Онако као и горе што су обележене). Ко хоће да пева са мном први стих али онако како се он пева при понављању2 (Вежба се најпре само то, а после се пева од краја: први, па други стих, па се опет први понавља.)

Кад се све довде увежба онда се с децом константује да се при понављању другога стиха прва половина његова (два такта) певају исто онако као што се певају та два такта и при понављању првога стиха; а да се друга половина другога стиха пева као и први пут, да се певање последња два такта другога стиха не мења ни при понављању. Ово треба сама деца да утврде и да покажу како ће се певање тога стиха обележити цртицама. После овога уувежба се мелодија овога стиха, а затим се вежба цела строфа. Овим би се могло и да заврши, али, ако буде времена, учитељ "треба да сврши још један посао по следећем поступку:

Децо, коју смо песму научили сада да певамо“ (—). Хајде извадите ваше свеске па забележите горе на средини име песме коју смо сада научили! (—). Хајде сада испод тога избележите све цртице које показују како се креће висина и дубина гласа при певању првога стиха! (—). Хајде сада избележите цртице које означују висину и дубину тонова при певању другога стиха! (—). Обе„лежите сада цртицама све тонове првога стиха онако како се они чују при понављању! (—). Хајде сада избележите тонове и другога «стиха при понављању» (—).

Децо, да ли нам ове црте показују само висину и дубину тонова» (Не, оне нам истовремено показују и трајање појединих тонова). Па на шта се све мора да пазипри певањуг (При певању мора се пазити на висину и трајање тонова). Зашто» (Зато што се приликом певања не певају сви делови — слогови истим тоном —