Učitelj

430 Вгапко Јапкоујс

Ово ипак не значи да се учитељева питања потцењују. Учи-

тељева питања значајна супи потребна. Само не сме учитељево

питање да буде једино које води и диктује у настави. Стално учитељево питање, поред тога што децу отупљује, чини их и леним.

На сваки начин деца се морају васпитавати постепено за.

слободан, али сређен разговор. Учитељ и овде остаје организатор. Он мора мотрити на ток наставе и резултате у њој, иначе би се настава могла лако изменити у забаву без плана, или у бескрајно

ћаскање. Под смишљеним воћством учитељевим, које деца не осе-

ћају и које омогућава слободан развитак снага, она, ускоро по доласку у школу, треба сама да дођу до уверења да у разговору мора бити реда. Баш тиме што им се првих дана допушта да се,

без икаква ограничења, изговоре кад год за то осете потребу, као:

што су навикнута пре школе, деца се наводе да сама дођу до сазнања да такав разговор у општем метежу није добар и да он мора имати добру форму. Они увиђају да не треба више њих истовремено да говоре, да не ваља један другоме да упадају у

реч и да је потребно да се свако јави ко има нешто да каже. Уз:

пуно учешће ђака, ствара се сређеност у разговору, а деца осећају да су они творци реда.

Овде није наш задатак залазити дубље у проблем. Али морамо изрично приметити да је главно одржати живост деце, 2 ипак сачувати ред. Колико ће се у томе успети зависи од дубине: уверења, учитељевих особина и рада у томе правцу.

На крају овога, у скици изложеног, психолошко-педагошког

материјала, ваља изрично напоменути да у њему не треба тражити никакву употпуњеност. Њу је већ и стога немогуће дати што, и поред свију напора науке и искуства, дечја унутрашњост још је увек недовољно позната и пружа свагда даље могућности за нова. открића. Поред тога, да би се могло остати у границама обележеног оквира, морале су из њега испасти многе, неоспорно значајне, чињенице дечјег осећајног живота, као и педагошки реалитети везани за њих. Сва питања и проблеми, који су овога пута

изостали, остављени су да би им се другом приликом обратила

нарочита пажња.

ЗоКојуо за езге кода атеа! а

о4 Вгапка Јапкомјса, псцеђа п Веостади

Зокој5фуо 1 џорзје зокојзка пизао, Као Кшћшти Ракјог и пагоди 1 и Соуесапзјуц тоХе да Риде гахтагапо, осепјууапо за тпого гаашћ зеапомјуга, глефш а. МоХето са гахтатан за гле а |ејезпора уазрнапја 1 зушт опш %0 је 5 оу и уед, дакје за Мелјепзкога г1е-

с