Učitelj
Савремена почетна настава 179
д) Рачун и
Свет чистих бројева је хладан, стран и пружа мало радости шестогодишњем детету, а систематско рачунање је за њега велики напор и тегобна мука. Примена радног принципа на прву рачунску наставу освојила је дечји интерес и саморадњу, а тежње Герлахове, Кемпинског, Лангове и др. да се почетна рачунска настава преокрене и развије у „радосно рачунање“, значе свакако значајан напредак.
Укупна настава је прихватила ове тежње. Рачунање по плану најчешће се одлаже за другу половину прве школске године. Деци се првих месеца само кадикад пружа прилика да рачунају, и то увек у прикључењу на ствари из стварног живота, кад оне, тако рећи, позивају на бројање и рачунање или бар омогућују неусиљено прикључење. Такве прилике за рачунање пружају сви разредни излети и многе области остале наставе. При излетима се, на пр., броје: басамаци, дрвеће, стубови, прозори какве куће, животиње, нађени кестени, При раду у школском врту броје се зулци на грабуљи, кочићи који ће се побити у земљу и др. У разреду се броје пречаге лествица које се праве од дрваца или цртају, грумење које се употребљава за моделисање, отсутна деца, деца која су свршила прва задатак и др. У почетку је све управљено на то да се дође до бројних претстава од 1—5 и до 10, као и до основних појмова добројавања и одбијања. Прво рачунање је увек стварно рачунање, а не рачунање с голим бројевима.
Понеки би желели да се систематско рачунање сасвим избаци из прве школске године. Али како наставни планови постављају велике захтеве, траже на пр. сигурно рачунање у сва четири вида, упознавање с најобичнијим новчаним јединицама, с мерама и тежинама и с њиховим писањем, то прва школска година не може да се ослободи од рачунања по плану, ако сви ови задаци треба да се уистину остваре.
И први кораци у систематској настави рачуна везани су за ствари како се јављају у животу, за прсте, дрвца, камичке, лопте, новце („тантузе“) и сл. Рачунске приче доносе деци велике радости, а учитељ неће да гледа с омаловажавањем ни на рачунске игре. Рачунске приче даје на пр. Фаулбаум (горе цитирано дело). Сједињена метода бројања и посматрања справедљива је и према бројачима и према посматрачима међу малим рачунџијама.
ћ) Певање
Наставни планови захтевају од ове наставе да развије и усаврши глас и слух и да децу упозна са радостима које су везане за народну песму и музику уопште. Тражи се, даље, да се код деце развије смисао за динамику, ритмику, мелодију и
12: