Učitelj

180 Душан Ј. Јовановић

хармонију. У првој школској години још нема систематске наставе певања. Али пева се ипак много, по правилу у прикључењу на какав јак доживљај који нагони на изражавање песмом, затим у прикључењу на излете, на наставу о околини и завичају. Зими се пева на пр. каква зимска песма, пред Божић каква божићна. Међу децу се убацују лако песме уз игру или коло; оне чине деци много радости, Тонска вежбања се, према прилици, доводе у везу и са фонетичким, а појављују се и при учењу какве песме; исто тако и поуке о положају уста и сл. Поред разредног певања од почетка се вежба и појединачно.

1) Религија и остала васпитна настава у ужем смислу '

Прва религијска настава зида на религиозним претставама које већ постоје код деце; она почиње неусиљеним разговорима у прикључењу на хришћанске обичаје, морал и установе, а такође и у прикључењу на стварну наставу. Говори се на пр. о врту и ливади; деци се поставља питање: Ко ли је само измислио цвеће» — Ко ли је створио овако леп цвет као што је споменак» — Споменимо, дакле, увек Бога кад видимо цвеће! — При збрињавању животиња може се на пр. пружити поука о милосрђу. При разговору о оцевима и материцама може се деци дати заповест Божја о поштовању родитеља. После какве шетње кроз поље или у прикључењу на понесени доручак деца се могу упознати с молитвом: Хлеб наш насушни, дај нам данас! Молитве се могу учити још при отпочињању важних послова, при јелу итд. У зиму прве школске године, у прикључењу на хришћанске празнике и дечји живот, деци се причају и она препричавају поједине приче из Новог завета, све језиком шестогодишњег детета. Лако, у општим потезима, али сигурно и разумљиво износи се на видело морални и религиозни садржај и по могућству неусиљено примењује на дечји живот. Деца уче и молитве и стихове из црквених песама. Први религиозни и морални разговори утурају се лако и неусиљено у ток укупне наставе. Биће случајева да се и за библијску историју може згодно поћи од дечјег доживљаја или од наставе о стварности. Исусово стишавање буре може, на пр., да се прикључи без извештачености на разредну вожњу реком, морем или језером; свадба у Кани на дечје извешће о каквој свадби; прича о убогом Лазару на какав дечји доживљај с просјацима и сл. Наставни поступак је, према потреби, развојни или приповедачки, али увек испуњен животом и сликовитошћу (Шпанут).

Друго морално градиво за почетну наставу су бајке, басне и песме. Још су хербартовци јасно уочили да бајке спадају у најдрагоценију васпитну грађу за ово дечје доба. У првој линији долазе у обзир наше народне бајке, затим Гри-