Učitelj

Савремена почетна настава 181

мове и др. Уз бајке у обзир долазе и неке лепе басне. Спевови, песме и дечји стихови могу се прикључити настави о околини и стварности још лакше неголи бајке. И, кад учитељ, који разуме децу и воли свој позив, у пролеће или у лето пође с малишанима на излет у шуму, и тамо им исприча коју од лепих бајака (о сунцу, киши или снегу), његово причање остаје за децу доживљај, који се не заборавља тако лако.

Ј) Ручни рад и остале радње

Принцип да се ученици саморадњом васпитају за самосталност, одавно је у теорији стекао опште признање, али у пракси га је остварило тек наше време. Поред духовне саморадње важну улогу притом игра ручни рад. Сврха ручног рада није техничко савршенство; стога се и не ради по каквом систематски разрађеном плану. Израђују се ствари о којима се говорило у настави, а које стоје у средишту дечјег интересовања, а притом су погодне за приказивање. Ручни рад се схвата на овом ступњу, дакле, пре свега, као средство за изражавање, ма да се има у виду, несумњиво, и разјашњавање претстава и образовање руке (ако и не у смислу техничких уметничких дела). Ученици се не потстичу само на подражавање, већ и на изналажење. Дечје снаге морају се пробудити и ојачати, а дух наставе мора бити дух радости.

Врсте ручног рада су: моделисање, цртање, ређање дрваца и радови с хартијом. Ови радови се појављују у настави засебно или заједно, како је у одређеном случају целисходно. За моделисање се у првој школској години као материјал употребљавају пластилин и песак (овај се у учионици налази у сандуку, а у дворишту на гомили). Мловача и блато су јевтинији, али су за рад тежи од пластилина. Х. Денцер се ограничава на нижем ступњу код моделисања на око 20 тела: лопта, полулопта, четвртина лопте, пиленце, поморанџа, птичје гнездо, чинијица, јаје, птиче, крушка, корпица, шљива, репа, лук, коцка, валов, ваљак, крчаг, бунар с коритом, боца, винска чаша. За цртање је потребан блок, сива хартија за паковање и писаљке (у боји), но довољно је, кад ових нема, и зидна табла и таблице од шкриљца. Цртање се појављује или као прецртавање учитељевог пртежа са табле или и као слободно приказивање оног што је запажено на стварима. За ређање дрваца употребљавају се четвороивични штапићи од 5, 7'2 и 10 цм. дужине, или палидрвца. Пошто овде имамо посла с дводимензијалним приказивањем тела, дрвпа ће нам послужити 32 схематичко приказивање посматраних ствари. У сбзир долазе: клупа, столица, сто, постеља, кућа, мердевине, баштенски сто, забат, атов, вила, црква, као и израда слова, нарочито великих штампаних. Од радова са хартијом савијање и преклапање