Učitelj

182 Душан Ј. Јовановић

хартије као тежа тродимензијална форма приказивања треба да се вежба само на мало форама. Као теже радове, њих треба изводити у другој школској години; израђују се: шешир, лађа, стрела, сланик, сто, крчаг. За рад с хартијом згодни су: хартија за паковање, корице старих свезака, старе новине. Резање хартије је, такође, велико дечје задовољство. За рад је довољна каква било хартија и маказе са затупљеним врховима. Израђивати се могу сви поменути предмети, наравно дводимензијално, а у случају лепљења и тродимензијално.

Као средство за приказивање и илустровање басана и прича долази у обзир и њихово претстављање у виду радње, када се деца могу згодно вежбати и у приказивању осећања изразом и покретима. Драгоцено је занимање за руку и практичан рад у сопственој леји у школском врту.

К) Нацрт за рад са гледишта укупне наставе

Приложени нацрт треба да пружи општу слику о раду са децом | разреда Вежбаонице Женске учитељске школе у Београду. После излета у Кошутњак, који је подлога целог рада, наставник води пригодан разговор с децом (в. горе под ђ).

Рад обухвата: 1. Расветљавање утисака из поља у виду накнадног препричавања и описивања (в. горе под д). 2. Разјашњавање основних појмова из рачуна (в. горе под 2). 3. Разјашњавање појмова гласа, речи и слике (в. горе под е). 4. Певање песмице „Лептирићу, шаренићу.....“ (в. горе под ћ). 5. Цртање млечике (в. горе под |). 6. Играње у пољу. 7. Религијску поуку (в горе под |). 8. Упознавање с бојама у природи (в. горе под бђ).

По себи се разуме да се све ове радње појављују као целина, која у својој основи почива на стварности, са којом су се деца упознала на излету у виду пригодних доживљаја.

Рад у разреду, после излета, изгледао би овако:

Видим да сте сви здрави и весели. Ко ће да ми каже, како ћемо захвалити Богу што смо се јуче онако лепо провели» (Деца се јављају). Добро, рећи ћемо као што је казала Милица: „Хвала Ти, Боже, што смо се онако лепо провели!“ (Деца изговарају побожно ову пригодну молитву. |в. горе под |).

Јесте ли јуче сви стигли на време кући (Јесмо!). Јесте ли учинили онако како сам вам казала» (Јесмо!). Хајде, Олга, испричај ми, шта си урадила кад си дошла кући» (Ја сам се одмах умила сапуном). Добро! А шта су вас питали родитељи» (Питали су како смо се провели и шта смо радили. Итд.). Добро! Хајде да нам неко исприча шта сте видели у Кошутњаку, пошто Мила и Љубица нису ишле. [В. горе под