Učitelj

502 Рг. М. Ростохар

и лепоте само материјал образовања и да се на тај начин са ове тачке гледишта добијају само извесни облици у области образовања, него у једном много дубљем и важнијем смислу. Идеје истинитога, доброга и лепога јесу проблеми форме. Као што су уопште сва важна културна питања, питања форме. Само што се појам форме не сме схватити у спољашњем смислу. Биће форме је један од најважнијих принципа духа уопште, чија се битна радња манифестује у моћи формирања. И тек на основу и помоћу те вечите моћи формирања духа, можемо ми приступити обради проблема истинитога, доброга и лепога. Формирање значи пак образовање, без уобличавања нема образованости! Без образованости нема форме. На тај начин је образовање за нас прафункција духа. У томе смислу је оно за нас једна метафизичка функција, један метафизички феномен.

Превела проф. Универзитета Јелисавета Д. Бранковић Рг. Артур Либерт

Психологија читања с нарочитим 06зиром на почетно читање"

Питање психолошког карактера читања је не само сталан предмет брижљивог испитивања психолога за последњих 10 година, већ и предмет страсних дискусија међу педагозима.

Разликујемо два схватања читања. Према једном схватању читање почива у познавању мисли, појмова и престава из графичких знакова, којима су изражени, према другом схватању читање почива у томе, што умемо речи и реченице на основу њихових графичких знакова акустички и методички репродуковати, као на пр. кад неком прочитамо писмо написано непознатим нам језиком. То схватање је зацело прилично уско, јер је битна сврха писменог (написаног) у томе, да саопштавамо своја знања, мисли и надзоре, своја осећања и идеале, своје жеље и своју вољу. Писмено (написано) је дакле изражајно срество рада испољавања наших психичких доживљаја, и психолошка подлога читања је у том, што схватајући писмено проничемо у значење графички престављених речи и реченица. Задатак психологије је испитивати и описивати карактер процеса, којим се остварује радња читања.

#) Овај чланак је предавање универзитетског професора Др. Ростохара, које је одржано на Свесловенском педолошком конгресу у Брну 1933 год. На молбу преводиоца аутор је дозволио да се с рукописа преведе за Учитељ. Пр. Пр.