Učitelj
576 Владимир Вујић
преносећи сав терет школског рада на ученичка леђа. Али да далтон-план није оно спасоносно средство, којим би се настава могла препородити, то је јасно за свакога који реално и критички посматра живот школе и ученика.
Д-р Драг. Ђ. Петровић
Криза педагогије
|
Пред учитељем, пред васпитачем и образоватељем уопште, пред школом, стоји данас несумњива чињеница која се одрицати не може: криза педагогије. Стоји оно што један савремени мислилац педагошки, Зјењковски, сасвим исправно назива „хаос који царује у данашњој педагогици“. Та криза, тај хаос, нису нешто засебно и одвојено; то царевање пометње, беспућа, спорења и распри, општа је ознака савременог човека. Ништа више није поуздано, све је постало течно и расплинуто. Ништа више није поуздано, све је постало проблематично. Све је у знаку „кризе“, све вредности без изузетка и без разлике, макако их ми крштавали: и „социалне“, и „економске“, и „духовне и материалне“,и „моралне и научне“, филозофске, етичке, привредне, теориске и практичне. Темеља нигде, стварнога наравно, оног који се осећа као темељ; а „излаза“, тежњи и стремљења, указивања и путоказа — безброј.
Кад су све човекове вредности у „кризи“ — како би и било могуће да и педагошке не буду у „кризи“. Педагогика је збир свега онога што прати пут животни од детета до човека, пут од стања неодговорног до стања одговорног, пут од не-члана заједнице до члана заједнице, пут од необразованих вредности до носиоца образованих, уобличених, вредности. Била педагогија „теорија“ или „пракса“, „наука“ или „техника“ и „технологија“, било макакво њено „место“ у систему појмова -- пут тај од детета доносиоца вредности човекових јесте њено посланство и — њен крст. Пут тај значи израђивање садржине вредности за будућег њиховог носиоца — на неки, ма који, начин. Ништа се у тој суштинској назначености не мења — маколико се мењале људима толико драге „дефиниције“ и рационална, појмовна синтетисања у речима. Природно — кад су све вредности „у кризи“ онда је „у кризи“ и основни, општи, пут сваке педагогике. Хаос вредности, хаос пута; криза вредности, криза основне линије које вредностима шреба да води.