Učitelj
738 Др. ЈБ. Јовичић
предлозима исправљају се грешке и врше преправке. Тек на послетку долази учитељева коректура.
Израђивање у песку не може се довољно препоручити као сретство за активан и спонтан рад ученика и напредак у настави. Његову примену траже разлози засновани дубоко. психолошки. |
Овим конкретним радом искоришћује се урођена дечја потреба за занимањем и стварањем, отуда га прати задовољство. Пријатна саморадња и учешће многих чула не само да скупљају и концентришу свест у напрегнуту пажњу и да обезбеђују интересовање за оно што се ствара, већ покрећу све: душевне чињенице на интензивнији рад.
Деца су принуђена да тачно посматрају и тиме оштре објективно опажање. Радећи анализирају, упоређују са раније: стеченим претставама; те претставе разјашњују, утврђују разлике и тако долазе до одређеног, оштро схваћеног утиска. Уз. помоћ ручног рада стичу потпуније, јасније претставе и појмове.
Рад са овим материјалом знатно потпомаже памћење. Све што се учи постаје пред дечјим очима стваралачким напрезањем, које је праћено пријатним расположењем и зато оставља дубљег трага.
Израђивањем у песку даје се прилика и снагама функционалног мишљења да дејствују. А продуктвиној фантазији пружа се исто тако довољно материјала за рад.
Као што се види овде долазе до изражаја и развијају се прворедне енергије духа: оштрина посматрања и мишљења, стваралачка снага и полет, саморадња, иницијатива.
Пластично претстављање у песку има још један нарочити значај. Оно посредује да се од посматрања у природи пређе на приказивање помоћу цртежа и симбола, какви се примењују на картама. Другим речима, служи као прелаз од. стварности ка приказивању на карти.
Земљеописна карта
У циљу јаснијег претстављања, појачања сликовитости у настави и потстицаја на самосталност модерна обрада земљописна примењује многа сретства, која су ранијој настави била непозната. Али је чудно да, у јеку тражења и проналажења бољих могућности, функција земљописне карте није ослабљена. Географска карта, поред многог оспоравања, важи и данас као једно од првих и неопходних учила при раду са непознатим просторима. Сама ова чињеница довољан је разлог да се, пре преласка на новине које су већ опште признате, позабавимо картом.
Земљописна карта служи за то да се на основу њених симбола створи бар приближно пластична слика о извесном