Učitelj

766 Суштина ришма

свестраним развијањем духа, особито у моралном погледу, дакле јачање карактера Тако свестрано развијен човек имаће способности, да се прилагоди свима приликама живота и рада.

Једно од одличних средстава за постизавање поменутога задатка је нови смер телесног васпитања — ритмичка теловежба. Тај најновији правац телесног васпитања добива све више присталица, особито међу разним стручњацима: физиолозима, психолозима, педагозима, естетичарима и медицинарима. Сви они дају вредност ритму у телесном васпитању, јер виде у њему важна чиниоца у васпитању и уопште у животу.

Физиолози дају важност ритму, јер ритам буди, подражава, освежава, олакшава покретне комбинације у мозгу, ствара потребну координацију у делатност, која се испољава у правилном и тачном управљању телесних органа, чиме се изазива потребна економија господарења покрета, а што је најважније тим умањује умор. Радне покрете ритам олакшава и појачава. Зато најновије научно уређење рада, особито у Америци, и негује радни ритам, којим се постизава. много већа делатност у раду са мање напрегнутим снагама. Тим ритмичким радом уноси се у организам известан ред и. ствара у њему организација функција.

Психолози и естетичари виде у изражајним ритмичким покретима, који се изводе по ритму музике, дакле у њиховом. одуховљењу, изражај расположења, а у неусиљеним, меким и течним ритмички покретима изражај љупкости, која је главни основ естетске вредности, проживљавања лепоте и естетског осећања.

У медицини је ритмичка теловежба добро средство лечења против неких живчаних болести, особито тако зване аритмије, по којој наши покретни органи не слушају заповести воље. Овим постаје телесно васпитање саставом социјалне хигијене.

Преглед најважнијих испитивања ритма.

Да би могли довољно оценити вредност ритмике потребно је, да уђемо у саму суштину теловежбене ритмике. Овај задатак није лак, напротив доста је тежак. Појам ритма. је за многе тајна — загонетка, коју треба одгонетнути. Реч ритам употребљава се у животу веома често, а са ритмичким појавама састајемо се тако често и у тако различитим облицима, да је посве природно што нмамо разнолика схватања о ритму. Највише се говори о ритму у несништву, музици и игри (плесу). Има га и у грађевинарству, у сликарству и у уметничким стварањима уопште. Појављује се у правилном измењивању испупчених и удубљених површина, светлих и.