Učitelj

778 Миодраг Матић

ПЕДАГОШКО ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Глобална метода у Чехословачкој)

У колико се може следовати развитак модерне дидактике, појављује се у целом свету отступање од механизма, од учења неразумљивог градива и од претераног испољавања учитељеве методе. Насупрот томе појављује се у модерној настави враћање к живости, к директном искуству детета, ка конкретности, к задовољавању дечијег интересовања и дечије способности. Радна школа се оснива само на таквим радњама, које имају за ђака смисао, које се потпуно разумеју, јер се иначе не би могло достићи оно, што је потребно за испољавање властите иницијативе. При целокупној настави важи захтев природности. Реакција, односно начин, којим се дете учи, није мање важна ствар него ситуација, то јест начин, на који му учитељ припрема наставно градиво. Стога функционална психологија постаје научни основ наставе, која «функционална психологија) студира човеково понашање, његово прилагођавање даној ситуацији, карактер владања на разним ступњевима развитка и код разних индивидуа.

Овај смер животне и радне дидактике испољио се пре свега у настави реалних предмета. Место синтетичког поступка и предавања појединости, које се не додирују, ђак се учи да упознаје свет, природу и друштво у целокупним ситуацијама на начин, како се у стварности показују. Стога се на нижем ступњу не одвајају засебно земљопис, природне науке и историја, већ чине један предмет, науку 0 животу.

Активност, целокупност и решење конкретних ситуација постали су основом наставе писмених састава. Дете прво износи своје властито искуство и доживљаје па се тек онда стане вежбати у пасменом изражавању изолованих реченица или састава. Нарочито се овај смер изразио у модерном цртању. Док су у прошлом столећу учитељи вежбали с ђацима прво цртање усправних, водоравних и косих линија, а доцније разних кривих линија пре него што су прешли на цртање „са природе“ или по прегледу, данашњи учитељи почињу своју наставу спонтаним дечијим цртањем, у коме дете испољава на овај начин неки догађај, који је за њега интересантан. У овој глобализацији, то јест у тежњи, да се сачува цела и природна ситуација дечијих испољавања, налази се основ дечијег илустрованог цртања.

%) На молбу свог пријатеља г. Владе К. Петровића, 6. претседника нашега удружења г. В. Пршихода је био љубазан да за „Учитељ“ пошаље овај интересантан чланак.