Učitelj

786 Запаге Меуепра

у коме је показао, да су учитељи „достигли врло лепе резултате, боље него што су достигли учитељи синтетичким методама.“ Школски надзорник Ј. Штјепан у књизи, коју је објавио, упоређује наставу са синтетичком методом с наставом глобалне методе у паралелним разредима, под потпуно истим околностима, и упозорује не само на бољи успех у читању и писању, него нарочито у правопису (МеТода сјођани а зупћенска Ргаћа, 1932). И противници глобалне наставе су увидели, да су деца, учена новом методом, у другој школској години живља, са правилнијим нагласком, да текст боље разумеју и брже читају.

Велику пажњу пробудило је такође глобално писање, које се предаје у великом броју прашких школа, а изван Прага готово свуда, где се деца уче глобално читати. Потребно је констатовати, да се свуда достижу врло лепи ресултати, мада је досад ова настава остављена довитљивости учитеља. Потребно је још даљег експериментисања, пре него. се нађе такав пут, који ће одвести добром циљу и слабоги неокретног учитеља.

Глобална се метода у Чехословачкој не схвата уско само као метода читања, већ као нови стил почетне наставе, којим се револуционише цео елементарни ступањ. У исто време заводи се јединствена настава, настава деце у групама, мењају се стварна настава, телесно васпитање и рачун, мења се и радна дисциплина и однос између деце и учитеља. Ствар се дакле односи на целокупну реформу наставе, пре на нови васпитни смер него само на технику. Борба за глобалну методу је борба за реформу чехословачког школства. на елементарном ступњу.

Превео Миодраг В. Матић

5КОГ5К|! ВАО

Нгуа ко Хадогје (као зКкирпа пазфауа)

Штуаћзко Харогје ођгадије зе пи озпоупшп ЗКкојата Заузке ђапоуше гедоупо и Ш гагтеди. Видис! је ргебедап бгој пазћ. озпомушћ ЗКоја шјебоућ, фако је 1 оуај гад папијепјеп Ш тјебоуПот гагтеди.

Џоа и гад шје одгедеп 1 гаупа зе ргета 1оте, 5 Које је зтапе ројекја писјануа ха гад, 5 дјесје # ргедамасеуе. Ртедамас тшоХе да пајам! дес! гада 8—10 дапа рпје зате обгадђе, како ђ: дјеса тооја закирђан згедаћуа 7а гад.