Učitelj

184 Живко Смиљанић

Запишите —- Запад. Окрените цртанке тако да север буде окренут северној страни. (Безусловно је потребно да на овоме ступњу деца за време цртања буду стварно окренута северу).

Подигните и исправите цртанке овако! (Цртанке заузму вертикалан положај као и мапа на зиду). Где је сад на цртанки север: — Горе. А југр — Доле. А истокр — С десне стране. А запад» С леве стране. Окрените се на десно» — Где вам је на цртанки северг — Горе. А југ — Доле..... Окрените се још на десно! Где вам је север на цртанки» — Горе. А југе — Доле. Окрените се опет на десно! Где вам је северг — Горе. А југг.... (Деца се на тај начин постепено навикавају на оријентацију на мапи, а не само у природи.)

На коју страну, децо, треба да се окренемо кад цртамог На север. Децо, кад год цртате мапу, окрените се северу.

Шта ћемо прво нацртати» — Долину реке Лепенице и реку Лепеницу. Како она течег — Са југозапада на североисток. Каква

је река у почетку по величини» — Мала. — А послег — Све већа и већа. Зашто — Зато што добија притоке. Ја ћу, децо, на табли

нацртати реку Лепеницу. Хоћу ли у почетку нацртати широком линијом. Не. А како ћу после цртатиг — Мало дебље. Где треба нацртати реку да буде широка линија — На крају. Напртајте и ви реку Лепеницу. Шта ћемо сад цртати» — Брда. Децо, брда цртамо као и планине гусеничасто са малим цртама. Да цртамо прво с десне стране! Које је ово брдо на рељефу од песка. (Деца су упозната са изразом „рељеф“ у припреми). Сад ћу га нацртати. — Цртајте и ви. Потребно је обилазити и поправљати односно упућивати их да врше сами поправке. Тако ће се испртати сва брда уз разговор где се налазе, на којој су страни од места.

9.

Децо, сада ћемо цртати притоке реке Лепенице прво с леве, па после десне стране. С које се стране улива Сушички Потокг Како тече, с које на коју странуг Цртаћемо и поток у почетку танком а све даље и даље дебљом линијом. Нацртајте и ви овако. Сад посматрајте и ви како тече Петровачка река. Да нацртамо. А сад Алајбегов Поток. А сад Ердоглијски Поток. Које су притоке с десне стране» Да их нацртамо. (Поступак исти.)

10. | Децо, сад ћемо цртати границе нашег завичаја. Граница се црта овако: —. —. —. —. Нацртаћу границу на табли, а деца ће

у своје цртанке. (Пашће приговор, зашто деца, сама не цртају с рељефа, већ прецртавају с табле. Ја сам за овакав поступак, ма да ми супротни није непознат. Приговоре бих лако обеснажио али кратак простор чланка то не дозвољава. Границе у овој методској јединици нисам ставио у почетку због природе саме методске јединице, што у другом случају није обичај).

Која су, децо, села на северу: — Јовановац, Петровац, Десимировац. Село се, децо, црта са једном повећом тачком овако: Ф Десимировац. Итд....

ар ве