Učitelj

271

ин си Ви иваисмииииии

Устаните! Опреми се! Пазите добро, када кажем: Сад! казаћете глав И, али да не кварите уста. Пазите! Сад! Још једанпут: Опреми се! Не кварите уста па кажите И! Сад!

Сви ученици неће правилно спојити ова два гласа у ШИ, нарочито код првота консонанта, али ако се примети неправилно зглашавање онда треба обратишти пажњу Н наћи ученика који ће правилно изговорити ШИ и питали само њета: Сада ће сам П. Спреми се; Сад! Поновити са П. а затим појединачно са неколико ученика и по томе са свима ученицима заједно.

Исто тако провести стлашавање са свима вокалима.

Ш Устани К.: За глас Ш — СОпреми се! Заједно кажи глас А —

Сад! Који глас се чује први Који други: Устани Ј. За тла Ш Ошреми се! Заједно кажи глас А и да се на крају чује Л — Сад! Шта ви казао Ј.2 (ШАЛ) Шта је то ШАЛ2

Поновити као првипут. Затим: Који глас се чује први“ Друтиг Трећи

Устаните! Поновити са свима као са Ј.

На исти начин поступити са познатим речима нлр.: ШУМ, ШИП, ШОР, ШИЦ ! (каже се мачки).

Устани М.! За глас Ш: Спреми се! Заједно изговори ТА, и да се на крају чује П, пази! Сад! Даље поступати као са речи ШАЛ. Затим још коју реч са свима заједно. ~

ТУ Изналажење речи са гласом Ш у почетку речи, на свршетку речи и у средини речи.

У Цртање железнице.

По овоме начину треба упоредо са припремом за писање извршити упознавање гласова као товорних елемената и зглашавање. Када се после пређе на обрађивање слова, шчитавање неће више престављати никакову тешкоћу, нити више постоји разлог да се обрађује прво читање па онда писање, јер је на овај начин оно што је најтеже, а то је шчитавање, толико олакшано да. је сав: душевни рад сведен на познавање слова и везивање појма слова са појмом гласа.

Пошто су истовремено са упознавањем говорних елемената обрађени и елементи слова, не преставља никакову тешкоћу почети писаним словом са читањем, да. св затим, упозоравајући на једноставнији облик слова, упоредо обради. и Јене МА слово са читањем п писањем.

Х

МИЛОШ П. ПАВЛОВИЋ:

Како смо добили метарске мере2

(Конспект предавања једне радне јединке из рачуна за вишу народну школу)

Наставна средства:

1) Глобус, карта земљиних полутки,

2) Метарске мере,

3) Неколико метара платна или материје, 4) Картони од 12%12,

5) 5 ком. танког блеха од 1313.

| ЗАДАТАК. У настави „Практична знања и умења“, земљописа и народног језика ученици се често сретају са појавама из живота, које собом траже шира објашњења. Тако, врло често ученици замењују грам — литром,. килограм — оком, метар — аршином, дулум — аром итд. О свему овоме ино“ немају јасне и пречишћене појмове, те зато и греше, управо прелазе преко тих нејасних појмова, да у њима остану делот свог века. Потстицајем наставника ученици :бе згодно и намерно доводе, кроз наставно градиво, у положај разликовања ових мера, што најзад изазива разредну заједницу да се овим питањем више забави.

Старе тапије, документа о својини, пописи ин записници 0 задружним деобама, опоруке и наслетства —- све је изражено у старим мерама. Таква документа, која имају историјску вредност, треба по могућству показати ученицима ,о њима разтоварати на часовима наставе практичних знања и умења.