Učitelj
256 ——_________________
Зато ве овај Речник топло препоручује свима колегама, како онима који већ знају нешто од овога језика (језик се никада у потпуности не може научити, већ се увек учи), тако и онима који намеравају да га уче. Уз мало труда, паучиће се елементи _траматике, који су овде прецизно и популарно обрађени вештом руком специјалисте за словенску филологију. У Речнину су нашом транскрипцијом обележени изговори појединих тежих речи, то још више олакшава учење језика.
Речник је израђен по новом правопису. 0 „несстетици“, „ружноћи“ н упенаучности новота правописа могу да товоре само некомпетентни људи. Једно је Јасно, „да руска азбука, као систем ништа није изгубила“ (проф. 6. Карцевски). Други су тврдили да је бољшевички режим у Русији дао нови правопис. Међутим, о томе филолови проф. С. Карцевски и д-р Ђуровић кажу ово: Академија наука у Русији донела је 1902 т. пројект реформе правописа, који је мното Ррадикалнији него садашња нова, ортогтрафија. Ломоносов и Тређаковски су још у 18 веку истицали реформу правописа. У 1916 7. конгрес наставника рускот језика пајаснио се за реформу. 11 маја 1917 тод. савет Академије наука бави се поново овим проблемом п у јулу 1917, проф. Мануплов, тадашњи министар просвете „уводи нови правопис у све школе. То у јесен 1917 тод. потврђује нови министар просвете акад. С. Ф. Ољденбург. Нова ортотрафија добија име „Ммануилице“, по Мануинлову. Декрети Луначарскот п (овНаркома само су једна алка у дугом ланцу борби за реформу руског правописа. Нови правопис је постао чињеница,
Техничка израда речника је беспрекорна.
Станиша П, Коруновић : Збирка песама за дечје пи женске хорове. Беотрад 1936 т., 80, стр. 40, цена 12 дин. Птшчево. издање. Основна школа „Вожд Карађорђе“ Шумадиска 1. — Вонрка колете Коруновића садржи 7 песама за 1 глас (Ђаче, Азбука, Загонетка, Лепа књига, Добро јутро, Жаба чита новине, Киша), 34 песме за 2 гласа (Јута битка, Мали соколи, Ђачка молитва, Јутро у селу, Радник, Жабац и осица, Молитва Богу, Пролећна зора, Јутром, орач, Сунчан дан, Ковач, Школско звонце, Устани порани, Туга врикаваца, Пролеће, Висибаба, Мај, Песма у шуми, Цвеће, Анђео бранитељ, Разведри тамну ноћ, Ноћ у шуми, У коло, Планинско јутро, Пробуђена жаба, Жабе, Ђаче — јутро — клша, Анђео мира, Лето, Лане ни кошута, Ноћ у рибњаку, Братско коло пл Виноградар: п кос., Притодни део га прославу св. Саве садржи: Водоосвећење, Нар. химну и Химну ев. Саве. Песме су лепо хармонизиране са пријатним мелодијама, а техничка опрема је примерна. Лепо служи и као допуна осталој настави. Текст непод нота. је латиницом за 13 песама, остале ву ћирилицом.
Карта Краљевине Југославије од Илије Ђорића и Михаила Ђорића. Размер 1: 600.000. Одобрена од Г. Министра просвете Пор. 1340/85, за употребу у народним школама Краљевине Југославије, Цена 200 дин. каширано на платну. Издање књижаре Јер. Џелебџића, Београд Карађорђева 61. — Од врло важних националних предмета у основној школи је географија Југославије. Поред других наставних средстава за успешно увођење ученика у земљопие своје домовине, добра географска карта је једно од незаменљивих. Тако рећи теографска настава се не може да замисли без теотрафске карте.
Разни су услови који се постављају једној доброј карти. Први, да је великог равмера, а други, да су условни знаци за разне теотрафске објекте такви да се могу лако уочити п дрво схватити. 'ако израђена карта служи као отворена књита из које ученици схватају п лако и јасно односе географских елемената ин људске културе. Трећи је услов да се у картама налазе убележена сва места и објекти који треба да се у настави тога предмета помену илп као важни науче.
Ова карта г. г. Ђорића (оца учитеља —- практичара и сина инжењера техничара) нграђена је у петнаест разних боја и тако претставља јасно не само рељеф Краљевине уопште, већ и детаље у конфигурацији земљишта у поједнним крајевима домовине и све оне нијансе које добра карта очигледно износи“ пред очи ученика, да после дужег удубљивања изазива дивљење према лепоти н разноликости терена и других географских и културних односа.
За изучавање појединих бановина, постоји та олакшица што су бановине ограничене дебелом љубичастом линијом п тако се одмах добија јасна претстава не само о величини бановине већ и њеном односу према осталим“
бановинама у сваком потледу.