Učitelj

976

Наставом у школи сви доживљаји из природе поново добијају објашњења и употпуњавања, а према потреби се изражавају и у другим радним облицима: цртањем, моделовањем или писменим саставима.

6. Говор

Човек је говором у преимућству над осталим живим бићима. Као психофизиолошки процес, који постаје без икаквог упућивања од старијих, говор је нагонски рад, који се заснива на играчком нагону и развија се самосталним вежбањем говорних „органа. Тек после инстинктивне игре са говорним органима, којима «се произвољно производе гласови, наступа имитирање старијих у говору. Читавим низом промена у развитку говора, долази се до ступња, када он постаје изражајни облик за саопштавање уну"трашњег душевног живота.

Помоћу говора појединац утиче на друга лица и преносећи своје мисли, изазива његово интересовање и вољу, а овом изменом мисли у друштву буде се и социјални интереси и одржава духовна веза код читавих народа. Пренос и развитак науке и уметности врши се писменим говором, јер се читањем, књигом, духовни саобраћај шири и доприноси културном усавршавању.

На урођеном нагону за говорним изражавањем, настава активне школе мора пружити услове да се говор код ученика што више развија и усавршава. Први су услови што се говору ученичком даје слобода у самосталном изражавању. Нарочито у почетној настави ученицима треба дозвољавати, да излажу своје мисли својим начином употребљавајући и своје локалне изразе и акценат. Тиме деца добијају осећање, да су свој живот из куће само наставила у школи. Тако се ученици охрабре на самосталност и слободу и у стављању питања за оно што их интересује, а наставникова је дужност, да даје импулсе и регулисава ток разговора, да не би пошао странпутицом, и да говори правилно, да би ученици по нагону подражавања, могли поступно усвајати овај говор Према томе, у почетној настави ученике не треба поправљати у говору и захтевати књижевно изражавање, јер би то спутавало слободу и самосталност у описивању доживљаја и искреном исказивању мисли о своме унутрашњем животу. Сем тога и у свима наставним предметима има материјала за вежбање ученика у самосталном и слободном говору, а код неких као што је историја, често наставно градиво упућује на то, да по многим питањима ученици самостално проналазе податке и чињенице по изворним текстовима и у заједничком раду у школи, воде слободне разговоре у облику дискусије, да би дошли до извесних закључака.

За вежбање у говору и изражавање говорних осећања, настава активне школе узима и декламовање као један говорни облик. Али учење песама напамет, сем овога, има и других задатака, међу којима је главни, да се у лепој књижевној форми ученици пренесу у садржину песме и на природан начин искажу туђе мисли и туђа осећања. А да се ученици могу увести у ово пре-