Učitelj

== 979

свима својим акцијама: у учењу, у разним службама, у играма, у свима животним приликама.“ ') Узајамна помоћ из школе шири се и ван школе: према беднима, поплављенима, гладнима, заробљеницима, избеглицама. Јер „дух узајамне помоћи ако је ухватио корена, ствара трајну везу између бића, везу плодну и корисну“)

Да би се побудило и створило милосрђе, не треба са ученицима само читати причу о милосрђу, него доживети га и поступати по речима: „Водите вашу децу у сиромашне домове и тамо их научите да чине милостињу“.3)

За морално развијање ученици се морају довести до самосталног владања собом у границама реда, које владају у друштву. За делатност у овом правцу од велике је важности ђачка самоуправа у школској заједници. Њихов је задатак, да се ученици спреме за социјално делање и да истичући интересе заједнице над личним, стекну уверење, да је развој и напредак сваког појединца уско везан за напредак заједнице.

„Увођење радних занимања, проучавање природе и природних наука, уметности и историје, а потискивање свих симбола и свега формализма у позадину; промена у моралној атмосфери школе, у односу ученика према наставницима, једном речи дисциплине; унашање у школу саморадње, самоизражавања и самоуправе, све те промене нису прост случај, већ су нужне последице шире социјалне еволуције. Остаје само да се сви ови чиниоци организују, да се оцене у пуном смислу свога значаја и да се идеје и идеали, у њима садржани, унесу у пуно, непоколобљиво власништво: наших школа. Урадити ово значи створити од сваке наше школе: једну почетну животну заједницу, пуну типовима разних занимања у којима се огледа живот зрелог друштва и скроз прожету духом уметности, историје и науке. Кад школа свако дете уведе и васпита за чланство у кругу те мале школске заједнице и кад. га засити духом службе другима и снабде га оруђима правога самоопредељивања, онда ћемо имати најјаче и најбоље јемство,. да ће доћи једно боље друштво, пуно љубави и слоге“,)

ЛИТЕРАТУРА

· А. Феријер: „Акшивна школа“

Ки % „Школа подобности“

· Џон Дуј: „Педагогика и демократија“

· Др. Душан Рајичић: Посебна дидакшика“

. Драг. Бранковић: „Психологија“

. Силих Љубунчић: „Школа рада“

· Анте Дефранчески: „Начела нове школе“

· Др. Вој. Младеновић: „Основи науке о васпштању“

. Др. Ф. Медић: „Проблем васпштања у свешлости Диркхајмове

социологије“ 10. Часопис: „Учитељ“ за 1933/34, 1934/35 и 1935/36 годину. 11. С. Ј. Хесен: „Основе педагогике“

62 00 ~ со о Со

1) Ад. Феријер: „Активна школа“ — стр. 51. 2) Ад. Феријер: „Активна школа“ — стр. 54. 5) Ад. Феријер: „Активна школа“ — стр. 55. 1) Џон Дуј: „Школа и друштво“ стр. 16. 37