Učitelj

_—_--_-—, ,. -- — .__________________ 061

мушкарци свију сталежа, учествују у овом убијању васпитачица нашега народа. Неки „политичари“ и овде имају главну реч. Родитељи, браћа, сестре, другови, другарице, поштени људи и искрени родољуби вапију за једним човечним решењем положаја учитељица.

То су чињенице које су нагнале известан број стручњака да размишљају о томе: како подићи учитељски углед; како их интелектуално подићи, да би им морална вредност била већа, а рад правилан, па и успех већи; како оспособити учитеље да своју функцију социјалних радника врше тако, да се наш народ што. интензивније просвећује. Као решење истиче се: академско образовање. Што више школе, више знања и умења, то способнији за посао. Да ли је то тачно, или то само нама тако изгледа Покушаћу да изнесем другачије решење овога проблема.

VII

У току векова умножавале су се људске потребе. Разноврсне потребе изазвале су разне врсте занимања. Појединци се специјализирали у извесним пословима, па су и саме послове унапређивали. Најзад, извршила се подела рада и људи се према својим способностима опредељивали за извесна занимања. Њихов успех у раду показивао је да ли је добро изабран позив. Из тога. се може извести и овај закључак.

Наставнички посао не може вршити свако лице са успехом, већ само оно које за њега има нарочите способности, Најзад, мора се признати да су педагошке науке, како теоријске, тако и практичне унапређивали баш они који су за васпитаче имали највише смисла, који су могли да разумеју децу и које су деца. радо слушала. Колико има примера да нас нечија појава одбија, да код нас изазива неугодна осећања, без обзира ко је он, какав положај заузима и шта нам може да учини. Кад је код одраслих тако, онда можете мислити како је то и код деце, чији је сав живот испуњен емоцијама. Како ђаци радо слушају неког свог друга, или бившег ђака, а спавају на часу строгог учитеља.

Због тога није довољно да се при пријему у учитељску школу проба само глас и слух, већ је потребно да се још више води рачуна о томе, да ли је кандидат социјалан или асоцијалан тип; да ли може утицати на околину; да ли га радо слушају; или он делује на околину као јастреб на голубове.

На који се начин то може сазнати» Тај извештај треба да дају учитељи и професори, који су водили књигу индивидуалних особина својих ђака. Рећи ће се: па они могу погрешити или могу бити пристрасни. Али ми кажемо: боље је да се огреше о појединца него о друштво. Боље је да се њиховом грешком одбију десеторица, него да се без избора и један без тих особина прими. Оних десет запослиће се на друго место, а онај један има да упропасти 8—9 генерација.

Поред тога кандидат мора имати развијене у довољној мери оне особине и способности, које ће према програму морати да развија код својих ђака. Те су способности разноврсне: течно исказивање мисли, дар за телесне вежбе, цртање, моделовање, ручни рад уопште, лепо писање итд. итд. Не може другога учити онај, који и сам не зна.