Učitelj

8

ен инверт ивееии шаре морају бити истините животу. Илустрације треба да претстављају идеје и искуства које дете може разумети. 8) Увез мора бити привлачан али добар, не сме бити скуп. Величина слога игра важну улогу. Књига не сме бити гломазна ни тешка...

За учитеља постоје два проблема: 1) проблем да помогне ученицима који уче читати спорије него просечан ђак и који наилазе на тешкоће као и оне који су стекли лоше навике и 2) проблем да. се помогне деци да савладају недостатке и постигну извесну праксу у вештини читања. Ученик који слабо чита не пролази добро у школи. Сваки учитељ треба да настоји да се оспособи да може поставити тачну диагнозу и лек у тешкоћама читања.

Вештина читања има две групе: а) она које се тиче механике читања „као препознавање речи, поглед ока итд, и 6) која се односи на проблеме схватања и тумачења. Како схватање овиси о једнаком савлађивању механичких вештина то треба доста пажње поклонити правилном развитку ових вештина. Недостатак у механици читања лако се открије и диагностицира. Лако је класифицирати децу уопште као што се често чини: спор, немаран, неспособан да схвати, неспособан да препозна речи итд. Треба истаћи и то да учитељ има мало времена да подробно испита недостатак 40 или 50 деце. За ово испитивање постоје разни тестови међу којима нарочито место заузима тако звани стандардизовани тест.

Најобичније грешке у читању на које су деца навикла јесу: 1) дете непрекидно гледа слике да препозна речи. Учитељи су полагали важност више на мисаоно читање него на усмено изражавање да гледају деца слике и на тај начин дођу до изговора или препознавање непознатих речи. Ово има доста доброг у себи али се употребљава пречесто и има за последицу развитак навике гледања слика. Ово спречава правилан покрет очију с лева на десно преко странице и развија честе осцилације очију. Ову је навику тешко исправити. Јер она помаже и навику нагађања која ради честог успеха умањује по копи напор да се независно изради. Ако има мање слика а више речи дете је мање способно да се помогне непознатим речима ако овиси о сликама да нађе згодно решење. Овде би добро дошла исцрпна дискусија о илустрацијама пре почетка читања. Честа употреба текста без слика помаже да се установи навика израде речи из садржаја. У ову сврху добро дођу загонетке, полуистините тврдње итд. 2) Дете показује сваку реч коју прочита. Ниједан добар учитељ неће развијати навику показивања речи. Деца која су стекла лоше навике читања и која имају чак и мање дефекте очију показују речи изговарајући се да не могу читати другачије. Да се ова навика уклони употребљава се картон испод ретка који се чита. Затим „добро дође и то да дете држи књигу