Učitelj

авина а НА ЕВРО РА РЕНЕ ЕТЕН ЕУ 397 Петар Ж. Петровић, Београд

Ешнолошка исипшивања учишеља у Ју:ославаји од 19:8-19358 год.

На проучавању живота, обичаја, језика и душевних особина. нашег народа јављају се учитељи у почетку друге половине прошлога века. Велико патриотско одушевљење за свој народ и његову интимну патријархалну културу, коју смо тада готово више познавали од страних него од домаћих писаца, потстакло је учитеље прегаоце, да, поред свог редовног просветног рада у народу, испитају и проуче његов живот, његове особине и културу. Ово одушевљење учитеља, појачавано народним патњама и прегарањима особито после југословенског 0младинског покрета 1848—1870 г., затим после ратова за народну независност од Турске 1878 год., за ослобођење јужних крајева 1912 год., оживело је и после ратова за југословенско народно уједињење 1918 год. Стари и искусни: испитивачи народног живота из предратних редова учитеља настављају, за време ратова привремено прекинута, етнолошка истраживања с пуно воље и разумевања, а млађи се учитељи повремено. јављају својим почетничким радовима који, временом, постају све бољи и многобројнији.

Учитељима је као ретко коме другом службенику пружена. прилика да упознају и проуче свој народ. Као просветни радници учитељи највећи део свога живота проведу непосредно у народу и. са народом. Они прате његов живот из дана у дан, посматрају га у весељу и жалости, даје им се могућност да виде многе догађаје у свакодневном народном животу, или, кратко речено, они могу да запазе све појаве његова живота од рођења па до смрти. Сталним везама са народом учитељи стичу његово поверење, па им народ открива нехотично или намерно и оне своје особине које се пред очима странаца и непознатих не испољавају или се намерно не по-

уепзке редарозке јаупозн за Ссезкт оппадтит р“чћојолта. Џ Редлаобкот Агизтуц пи Веогтади је Кгајет 1937 ргосбНап гејега! ргоћ. д-г Јапа О га о те– годата раћо!огје т!адовн. Као једап од цг Чтка Заугетепе редасоске БЂиоТеке и Веовгади (Лауод ха заугетепи редарогтји У5е реЧасовке 5које) паргета гбиКки гадоуа сезкћ рзћојога 1 редагога. Озкого Се 12161 ртуа зуе-ка Рхго1озктћ 1 редосозкћ зшаца 4-р Јапа Оћеа ц рг ход: Ј. Рагтског | за ргедаоуогот ашога. 0 пјој зе пајад ћегоуа м“ифја о одпози исетка ртета сКоћ, који је Роромће рикахао ц „Угрзкот Ки Се пот ејастшики“ (16 зергет! аг 1932), — За Фосетот 4-г Јоуапот Ојогдјемсет је зазгаујо цршик ха 500 јајпорз!ћојо5ко азршу-пје зеја, розеђпо р'опсаџапје зеозке т аде, и Огиууи 7а. зостоГог ји 1 дгизјгуепе пашке и Веортгади.